Otázka 16a

od Kristýny Orságové

 

16.

Světová próza mezi dvěma válkami

1)CHARAKTERISTIKA DOBY:

·         Počátek 20. století: ve znamení vědy a techniky = CIVILISMUS

·         1. světová válka (1914-1918)=>problematizuje všechny dosavadní hodnoty (=lidé přestávají věřit v technický pokrok, lidský rozum a ztrácejí víru v boha).

·         Poválečné období:

o       Rozvoj demokracie (posílení vlivu v Evropě a v USA)

o       Rozpad Rakouska- uherska a následný vznik nástupnických států=>ve střední Evropě se vlivem Francie a Velké Británie posiluje demokracie

o       Dochází k poválečné konjunktuře (=hospodářský rozmach)

Koncem 20. a začátkem 30. let : hospodářská krize, která začala ,, černým pátkem“ v New Yorku (1929- 1932/33)

o       Vznik fašismu (Německo, Itálie)

o       Vznik komunismu (SSSR)

=>Politické napětí a krize vyvrcholili 2. světovou válkou

·         2.světová válka (1939-1945)

2)UMĚLECKÉ SMĚRY 1. POLOVINY 20. STOLETÍ:

1.       SECESE:

o       Starší epocha, před 1. světovou válkou (začátek století ve znamení Secese)

o       Směr ovlivňující více oborů ( jako poslední ze směrů).Projevuje se v architektuře, malířství (A. Mucha),užitém umění, módě, bytové kultuře, atd.

o       Zdobný styl využívající květinové motivy a antické motivy

o       Neobvyklé spojování barev (zelená + modrá)

2.       FUTURISMUS:futuru=budoucí (latinsky)

o       Vychází z civilismu

o       Zdůrazňuje rychlost doby

o       Zakladatelem byl francouz italského původu Filippo Tommaso Marinetti  (vymyslel ho prý, když cestoval letadlem, kdy na něj zapůsobila rychlost letadla)

o       Osvobozená slova: nejsou vázána větnou vazbou, každé slovo samo o sobě vyjadřuje myšlenku

3.        KUBISMUS:

o       Projevil se pouze ve výtvarném umění (malířství, architektura, sochařství, apod.)

o       Zjednodušení tvarů na geometrické obrazce a rozložení skutečnosti

o       Hlavní představitel: Pablo Picasso

4.       KUBOFUTURISMUS:

o       Kubismus+futurismus

o       Zakladatel: Guillaume Apollinaire (báseň *Pásmo)

o       Tvoří poezii tzv. osvobozených veršů:každý verš je jedno téma=>více veršů=>vzniká poezie s řadou témat=polytématická poezie

 

5.       DADAISMUS:

dada=hračka

o       Vychází z nesmyslu,absurdity=>nesmyslnost války

o       Zakladatel:Tristan Tzara (francouzský básník rumunského původu)

(Např.:rozstřihali text=>poskládali ho zpátky jak je napadlo a nebo rozstřížené části textu vytahovaly libovolně z klobouku =>nakonec vznikla báseň)

6.       SURREALISMUS:

,,NADREALISMUS“

o       Vychází z psychoanalýzi Sigmunda Freuda, zapisovali si své sny

o       Chtěli automatickým textem nebo automatickou kresbou zachytit své podvědomí

o       Zakladatel: André Breton

o       Malířství: Salvador Dalí

o       V ČR:Vítěslav Nezval

7.       POETISMUS:

o       Český směr

o       Vzniká ve stejné době jako surrealismus ve Francii

o       Zakladatel: Vítěslav Nezval, Karel Teige

o       Zdůrazňuje asociace(např.: řekneme slovo stůl vybaví se nám slovo židle a takto pokračujeme až na konec řetězce=>spojíme první a poslední věc řetězce)=nesmyslá spojení, volná fantazie, obrazotvornost, hravost

8.       EXPRESIONISMUS:

o       Vyjádření citového prožitku (strach, tíseň, pocit samoty(ve velkoměstě), apod.)

9.       EXISTENCIALISMUS:

o       Řeší otázky víry moderního člověka, který ztratil víru v lidský rozum nebo v boha

o       Pocity člověka, který prožívá odcizení (je sám a všude se cítí jako cizinec)

o       Pocit absurdity(=nesmyslnosti)-považovali svět za absurdní, smířili se s životem v absurditu, ale za určité hranice by nešli

o       Revolta

10.   SOCIÁLNÍ UMĚNÍ:

o       Návrat k realistickým principům tvorby

o       Zobrazují sociální rozpory společnosti

3)CHARAKTERISTIKA LITERATURY:

Hlavní znaky prózy:

·         Uvolňování dějové linie (pohled na skutečnost z různých úhlů=neexistuje 1 pravda->skutečnost ukazují z více úhlů)

·         Posilují se prvky popisné a úvahové

·         Lyrizace prózy

·         Prolínání časových úseků (ze současnosti se autor přenese do minulosti)

·         Využívání reportážních prvků (citace z deníků, dopisů, tisku, atd.)

·         Časté užívání ich-formy

·         Experimenty s formou (využívání nepřímé, přímé, polopřímé řeči, atd.)

Žánry:

·         Povídka

·         Novela

·         Román:

velmi rozrůzněný=>

=>sociální, válečný, historický, autobiografický, román- sága (zobrazuje několik generací jedné rodiny), román řeka (mnoho postav, děj plynule postupuje), román kronika, atd.

4)JEDNOTLIVÍ PŘEDSTAVITELÉ:

·         Erich Maria Remarque(1898-1970):

o       Byl bezprostředně ovlivněn válkou, po maturitě odešel do války. Před nástupem na frontu měl mnoho plánů, chtěl být malíř, hudebník, spisovatel, apod.=>po válce těžko hledal své místo v životě a prošel řadou povolání (učitel, varhaník v kostele a další různé profese).

o       Věnoval se literatuře

o       Díla:

1)     Reakce na 1. světovou válku:

*Na západní frontě klid

*Cesta zpátky

2)     Poválečná tvorba:

*Tři kamarádi

*Vítězný oblouk

*Černý obelisk

-všechny tři díla se zabývají situací v Německu po 1. světové válce

*Miluj bližního svého:nástup fašismu a následky, které z toho vyplývají

*Čas žít, čas umírat:2. světová válka

*Stíny v ráji:pocity emigrantů v USA za 2. světové války

Ø      Romány:

Značně dějové.Do života postav vstupuje těžká událost (válka, nemoc, fašismus)=>sledujeme vyrovnání s touto situací.

*Na západní frontě klid:

o     Hlavní postavou je Pavel, který narukuje na frontu ze školních lavic společně s ostatními spolužáky v domnění, že je to správná věc, ale po několika dnech strávených na frontě začíná o svém mínění pochybovat.

o     Naturalisticky pojednaný děj

o     Důležitou roli hrají úvahové složky a různé monology

o     Název je ironický, protože v den, kdy Pavel zemře, je z vrchního velitelství vyhlášen na západní frontě klid=>jeden lidský život ve válce nic neznamená

o     Celý román je psán ich-formou kromě posledního odstavce, který je napsán er-formou(=oficiální zpráva o smrti Pavla)

Ø      *Cesta zpátky:

o      Volné pokračování románu *Na západní frontě klid

o      Hlavní postavou je Arnošt, který odkazuje na některé postavy z předešlého románu

o      Začátek románu je na konci války

o      Hlavním dějem je, že se vojáci vrací domu, ale nejde jim zařadit se zpět do běžného života. Vojáci po návratu jsou odcizení a mají neshody se společností.

 

 

FRANCOUZSKÁ LITERATURA:

·         Henri Barbusse (barbys) (1893-1935):

o       Francouzský spisovatel

*Oheň:

§        Jedna z prvních reakcí na válku-rok 1917

§        Psáno jako deník jedné vojenské čety

§        Použil dokumentární a reportážní prvky

§        Nejde o tradiční román=>zkušenosti, obrazy, příběhy, úvahy, chybí ústřední hrdina

§        Jednotlivé kapitoly jsou víceméně samostatné

*Vajíčko (kapitola)

*Oheň

*Obvaziště

-*Oheň a *Obvaziště jsou kapitoly,v nichž děj dramaticky vrcholí=>uvolnění=> v dalších kapitolách dovolená vojáků

§        Propastný rozdíl mezi lidmi z války a lidmi v zázemí

·         Romain Rolland:

o       Francouzský spisovatel, levicově zaměřený

*Petr a Lucie:

§        Novela reagující na 1. světovou válku

§        Kontrast válka versus láska, milostný příběh.Šťastnou lásku zničí válka(bombardování v kostele-Petr a Lucie zde zahynou).

§        Kontrastní 2 hlavní postavy=Lucie (chudá, praktická dívka, musí si na živobytí vydělávat malováním, čímž Petr pohrdá. Její matka pracuje v továrně na zbraně, což Petr odsuzuje.)Petr(pochází z bohaté rodiny, je idealista a realitu života nevidí).

§        Válka z pohledu civilistů, autor ukazuje situaci v zázemí.

§        Patrné odcizení těch, kdo válku prožili (Petrův bratr, když se vracel domu na dovolenou, s nikým si nerozumí).

§        Postavy velmi dobře psychologicky prokreslené. Nitro postav se odhaluje při vzájemných rozmluvách Petra a Lucie.

*NOVELA: kratší román s méně postavami

·         Marcel Proust(1871-1922):

o       Narodil se v Paříži. Pocházel ze zámožné rodiny. Matka o něho příliš pečovala.

o       Neměl vůli ke škole ani k práci

o       Vedl bohémský život, čas trávil v salónech a v divadlech

o       Po smrti rodičů se mu zhoršil zdravotní stav, uzavřel se v pokoji a začal psát své dílo=>

=>*Hledání ztraceného času:

§        Výstižný název=část autobiografická

§        8-dílný cyklus románů

§        Psychologický román

§        Autor vtahuje čtenáře do různých zážitků a vyprávění

§        Metoda ,,proudu vědomí“-dovádí ji až do nejmenších detailů

§        Vnitřní monolog

§        Velmi dobře zobrazil všechny své psychické procesy

·         André Breton (1896-1966):

o       Zakladatel surrealismu

*Manifest:kritizuje realismus (ukázka)

*Nadja:

§        Próza (jeho jediná)

§        Velmi netradiční prozaický text, který je spojením surrealistických teorií a milostného příběhu

§        Rozdělen na 2 části:

                                                                                 I.          Úvahy a příhody přátel surrealistů. Stále se setkáváme s náznaky, že se hlavní postava teprve objeví.

                                                                               II.          Setkáváme se s Nadjou=symbol surrealismu, která dokáže svou jasnozřivostí odhalovat minulost i budoucnost.

·         Antoine de Saint-Exipéry (1900-1944):

o       Byl to letec (pilot) a napsal řadu románů s leteckou tématikou

o       Narozdíl od ztracené generace věřil v člověka a v jeho humanistické poslání a morální cit

Romány s leteckou tématikou(částečně autobiografické):

*Pošta na jih

*Noční let

*Země lidí(kritizuje maloměšťácký život a jeho sobectví)

*Válečný pilot

-ve všech těchto dílech vychází z jeho skutečnosti. Jsou naplněny úvahami o světě, člověku, apod..

 

*Malý princ:

§        Snový příběh

§        Pilot uvízne na poušti s letadlem, chce ho spravit. Potkává se s malým princem, který opustil svou planetu , protože si nebyl jistý citem květiny.

§        Symbolické, dává autorovi prostor uvažovat o smyslu života. Uvažuje o vztahu života mezi lidmi.

*Citadela:

§        Kniha úvah a esejí o smyslu života

ANGLICKÁ LITERATURA:

Dvě linie anglické prózy:

         I.            Experimentální:nejvýznamnější James Joyce

       II.            Tradiční:navazovali na anglický kritický realismus

         I.            Experimentální:

·         James Joyce (1882-1941):

o       Narodil se v Dublinu.

o       Pocházel ze zaopatřené a vzdělané rodiny.

o       Seznámil se s pokojskou-jeho životní družka, tehdy nerovný vztah=>nepochopený vztah=>žili na různých místech Evropy (Itálie, Francie, Švýcarsko), kde se živil jako učitel angličtiny

*Dubliňané:

§        Jeho první povídkový soubor

§        Povídky věnované rodnému světu. Všímá si postav, které ve svém dětství a mládí poznal.

*Portrét umělce v jinoškých letech:

§        Osobitý styl(rýsuje se jeho budoucí osob. styl)

§        Román s autobiografickými prvky

§        Zachycuje dospívání svého hrdiny Štěpána, který se brání autoritám a zasvěcuje svůj život umění (umění mu dává prostor pro vyjádření vlastní individuality).

§        Pracuje s proudem vědomí

*Odyseus:

§        Obrací se k antickému mýtu a srovnává a parafrázuje ho s obrazy ze současného Dublina.

§        Pracuje s mnohoznačností a mnohovýznamovostí slov- próza, kde je ukryta řada symbolů, metafor a náznaků.

·         Virginia Woolfová (1882-1941):

o       Otec byl literární kritik, matka pořádala literární kroužky a besedy (hodně četla)

o       Po smrti matky, ji a její tři sourozence vychovával otec=>deprese a nervové zhroucení.

o       Po smrti otce =>sebevražda=>odstěhovala se k sourozenci do domu.

o       Provdala se za literárního kritika, který založil vydavatelství.

*Plavba:tradiční román

*Noc a den:tradiční román

 

o       Další díla znamenají změnu stylu:

§      píše subjektivním a poetickým stylem

§      využívá metodu ,,proudu vědomí“=vnitřní život člověka

*Jakobův pokoj

*Paní Dollowayová

*K majáku:

§        Údajně nejlepší dílo

§        Promyšlená kompozice-obraz je složen jak z vnějšku tak z vnitřku

*Mezi akty:

§        Spletité vztahy mezi skupinou přátel

o       Roku 1941-má silné deprese vyvolané začátkem 2. světové války , a tak spáchá sebevraždu (utopila se).

       II.            Tradiční:

·         John Galsworthy:

*Sága rodu Forsytů:

§        Vrcholí filmová tradice anglického kritického realismu

§        Sledujeme několik generací Forsytů, odkrývá se pohled na viktoriánskou Anglii a tehdejší události

·         David Herbert Lawrence:

*Synové a milenci

*Milenec lady Chatterleyové

-obě díla-sexuální náměty

AMERICKÁ LITERATURA:

·         Ernest Hemingway(1898-1961):

o       Americký spisovatel

o       Příslušník tzv. ztracené generace:generace zasažená 1. světovou válkou, nedokáží se včlenit do normálního života. Poprvé toto označení užil E. Hemingway.

o       Za 1. světové války bojoval jako američan v Evropě (Itálie)

*Sbohem armádo:

§        Částečně autobiografické prvky

§        Zraněný americký voják na evropské frontě v Itálii se zamiluje do zdravotní sestry v nemocnici =>probíhá milostný román=>vše skončí tragicky, ona umírá při porodu (ve skutečnosti se rozešli kvůli velkému věkovému rozdílu).

*Komu zvoní hrana:

§        Válečný román

§        V době občanské války ve Španělsku

§        2 dějové linie:

                                                                                 I.          Osudy republikánských vojáků

                                                                               II.          Krásný milostný příběh

*Zelené pahorky africké:

§        Dokumentární, popisuje lov dravé zvěře v Africe

o       V posledních letech života psal paměti:

*Pohyblivý svátek:

§        Vyšlo až po jeho smrti

§        Vzpomíná na Paříž 20. let,kam přijel jako začínající spisovatel a setkával se s různými umělci=popisuje touhu prosadit se jako spisovatel.

o       Trpěl fobiemi, ke konci života byl duševně nemocen a roku 1961 spáchal sebevraždu.

*Stařec a moře:

§        Nejslavnější dílo, získal za něj Nobelovu cenu

§        Novela

§        Příběh starého rybáře, kterému se podaří ulovit největší rybu svého života, ale při návratu mu ji sežerou žraloci a vrátí se jenom s kostrou.

§        Otázka smyslu života=>nachází ho v práci a v boji s přírodou.Necítil se poražen a chtěl znovu začít.

 

·         John Steinbeck (1902-1968):

o       Americký spisovatel

o       Vychází z tíživé situace amerických farmářů, kteří se v polovině 30. let zadlužili u bank, ale nemohli splácet dluhy=>byli bezdomova putovali po celých státech a hledali práci. Od roku 1936 si J. Steinbeck všímá této problematiky, nejdříve píše reportáže do novin a pak i knihu=>

=>*Hrozny hněvu:

§        Sociální román, nejznámější román

§        Vychází z reality

§        Měl velký úspěch (během roku 12 vydání, vyhlášen za nejlepší román roku, během 2 let přeložen do více než 10 jazyků, byl zfilmován), tento román četli prezident F. D. Roosevelt a sněmovna reprezentantů, kteří zřídili zvláštní výbor reprezentantů a ten začal situaci řešit.

§        V celém románu se prolínají 2 druhy kapitol:

                                                                                 I.          Kolektivní:

Zabývají se problémem vystěhovalců v obecné rovině. Psané spisovným jazykem.

                                                                               II.          Soustřeďuje se na osudy jedné rodiny. Velkou úlohu hraje dialog. Postavy charakterizuje jazykově-hovoří nářečím.

o       Další díla:

*Na východ od ráje:

§        Popisuje vyhraněné mezilidské vztahy, především řeší vztah mezi 2 bratry a ženou, jež oba ovlivňuje, a jež má velmi negativní vlastnosti=představuje zlo.

§        Sociální a psychologický román

*O myších a lidech:

§        O psychicky nemocném člověku a jeho osudech=>omylem zabije ženu

§        Často zdramatizované

§        Zmíněn problém rasismu

*Toulavý autobus:

§        Román, ukazuje různé typy americké společnosti 40. let

·         William Faulkner (1897-1962):

o       Básník, prozaik, esejista

o       Pochází z jižanské rodiny=>jako téma se objevují rasové předsudky

o       Studoval krátce filozofii a prošel řadou zaměstnání

o       Strávil rok v Paříži, kde se seznamoval s evropskou kulturou

o       Forma:

§        Uplatnění vnitřního monologu

§        Složitá kompozice: události z pohledu různých postav, systém jednotlivých vypravěčů v různých částech.

*Srpnové světlo:

§        Motivy viny, pronásledování, spravedlnosti

§        Složitá forma

*Absolone, Absolone!

§        Kritika rasových předsudků

§        Složitý děj-prolínání minulosti a přítomnosti

§        Pracuje se symboly

§        Velmi dlouhé souvětí s hlavními větami

*Divoké palmy:

§        Romantická láska mezi starší ženou a mladým mužem, na pozadí nepochopení společností.

o       Roku 1949-Nobelova cena za literaturu

·         Francis Scott Fitzgerald (1896-1946):

o       Typický příslušník ztracené generace.Prožívá odcizení ztracené generace.

o       Studoval univerzitu, ale roku 1917 dobrovolně odchází z univerzity a vstupuje do armády

o       O své době mluví jako o jazzovém věku

*Před branami ráje:

§        První román (vydán r. 1920)=>velmi úspěšný

§        Autobiografické

§        Hlavní hrdina je člověk, který je na tom finančně velmi dobře, žije v luxusních amerických a evropských hotelech, stýká se smetánkou a vede bohémský život. Přesto cítí , že není vše v pořádku a hledá smysl života ve psaní, ale jako spisovatel to nikam nedotáhne,i když má talent, protože mu chybí píle, ztroskotává i v životě=>prožívá pocity nespokojenosti

*Velký Gatsby:

§        Román, byl i zfilmován

§        Podobný námět jako *Před branami ráje, kdy tento styl života nemá smysl a zaměřuje se na falešné hodnoty (je bohatý,je sám a život nemá smysl)

*Něžná je noc:

§        Psychologický román

§        Sledujeme osudy mladého psychiatra Dyka, který se usadí ve Švýcarsku a žení se s dcerou milionáře, jež je vyléčená z duševní choroby. Hlavní hrdina prožívá stejné pocity jako v předchozích románech a opouští svou ženu. Najde si jinou, ale stále je nespokojen. Jako silná postava se projeví jeho manželka.

o       Psal pouze povídky, jelikož byl pronásledován alkoholem. Napsal jich řadu, např.:*Berenika stříhá vlasy

RUSKÁ LITERATURA:

·         Navazovala na kritický realismus 19. století.

·         Ovlivněna symbolismem a futurismem.

·         Ivan Bunin (1870-1953):

o       ,,mistr povídky“

o       Navazuje na Turginěva

o       Psychologičnost

o       Navazuje na Čechova

o       Z venkovského prostředí, vystihuje ruský venkov

o       Zaměřuje se na konflikty lidského nitra

*Temné aleje:

§        Soubor povídek, nostalgicky laděné milostné povídky

§        Postavy usilují o lásku, ale ta je pomíjivá

*Poslední podzim:

§        Hlavní postava se seznámí se svou životní láskou v neočekávané situaci, neuvědomí si, že je to životní láska, protože nevypadá tak, jak si ji představoval.

§        Popisné prvky

·         Andrej Belyj (1880-1934):

o       Ovlivněn symbolismem

o       Psal i básně

*Petrohrad:

§        Netradiční experimentální próza

§        Postavy při srážce s městem přicházejí o život a o rozum

§        Motiv atentátu, složen z jednotlivých záběrů a útržků (používání slovních spojení)

§        Paradoxní souvislosti

§        Reakce na říjnovou revoluci

·         Jergenij Zamjatin (1884-1937):

o       Experimentální autor

 

*My:

§        Bezdějová próza složená z témat a úvah na různá témata

§        Kritika soudobých poměrů v Rusku

·         Izaak Babel (1894-1941):

o       Povídky:

*Rudá jízda:

§        Reakce na 1. světovou válku a na občanskou válku po Říjnové revoluci

§         Psychické utrpení ve válce=>ztráta lidskosti=>protest proti násilí

*Velitel druhé brigády:

§       Zvláštní styl-neosobní informování o událostech, krátké věty, naturalistické

§       Psychologicky neprokresleno=>charaktery vyvozujeme z jednání a chování

·         Boris Pilňak (1894-1937):

*Holý rok:

§        První román, který reaguje na revoluci r. 1917

§        Skutečnost z různých pohledů

§        Řazeno kontrastně->parodické, podobné Izaaku Babelovi

·         Michael Šolokov (1905-1984):

o       Navazuje na kritický realismus

*Tichý Don:

§        4- dílný román

§        Osudy kozáků za 1. světové války

·         Michail Bulgakov (1891-1940):

o       Humanisticko-satirická a filozofická próza

*Pojízdný byt:

§        Problém nedostatku bytů v SSSR

§        Satirický román psaný formou deníku

§        Styl:hovorový, věcný, bez emocí

*Bílá garda:

§        Osudy inteligence v revolučních letech

*Mistr a Markétka:

§        Nejvýznamnější dílo

§        Složitá kompozice

§        Groteska s fantaskními prvky a zároveň psychologický román s filozofickými prvky

§        Faustovské, biblické téma, satira současnosti

§        Jediná hodnota je láska

*Psí srdce:

§        Uznávaný vědec se ujme psa Baryka a transplantuje mu orgány mladého alkoholika a pes se přemění na člověka=>chová se špatně a chce si vzít dívku, ale profesor mu to zakáže

§        Ostrá satira SSSR

 

NĚMECKÁ LITERATURA:

·         Thomas Mann (1875-1955):

o       Narodil se v Lübecku v rodině obchodníka (odráží se v jeho prvním románě).Otec umírá a firma se rozpadá.

o       Přestěhoval se i s rodinou do Mnichova, kde žil až do roku 1933. V té době střídal různá pracovní místa (v pojišť. společnosti, navštěvoval přednášky na vysoké škole)

o       Cestoval, nejdelší byl pobyt v Itálii

o       Později se oženil, měl 6 dětí. Byl homosexuálně orientovaný (podle jeho deníku vydaném po jeho smrti).

o       Ve 20. letech jeho žena onemocněla plicní tuberkulózou a léčila se v plicním sanatoriu ve Švýcarsku, což se odrazilo v jeho románu *Kouzelný vrch

a)      Reakce na 1. světovou válku:

*Úvahy nepolitického člověka:

§       Úvahy,ve kterých válku neodmítl a naopak podporoval německý nacionalismus (později prohlásil, že se mýlil)=>dostal se do rozporu s bratrem Heinrichem

o       R. 1929- dostal Nobelovu cenu za literaturu

o       Na počátku 30. let-sledoval s velkými obavami nástup nacistů a své obavy vyjádřil =>

=>*Apel na rozum:

 

§       Přednáška (r. 1930 v Berlíně)

o       R. 1933-A. Hitler se dostal k moci a T. Mann odchází nejdříve do Švýcarska

o       R. 1936-získal československé občanství a pas

o       R. 1938-odchází do USA, kde žije do konce války=>po válce se vrací do Švýcarska. Protože do Německa se už nechtěl vrátit.

o       Tvorba:

*Buddenbrookovi:

§       Sága inspirovaná prostředím, ve kterém T. Mann vyrostl

§       Sledujeme osudy několika generací zámožné obchodnické rodiny v Lübecku

*Kouzelný vrch:

§        Z prostředí plicního sanatoria , inspirací mu byla jeho žena

§        Filozoficko-symbolický román

§        Román je tvoře diskuzemi, rozhovory (mezi jednotlivými pacienty), úvahy ústřední postavy (sledujeme jeho myšlenkové zrání)

§        Je zde vysvětleno, jak myšlenkové a filozofické směry byly v krizi, což umožnilo vznik nacismu

*Doktor Faust:

§        Líčí život hudebního skladatele vyprávěný jeho přítelem

§        Psané po 2. světové válce=>bilance 2. světové války, otázky viny a trestu

*Josef a bratří jeho:

§        Jeho nejrozsáhlejší román, skládá se ze 4 dílů (=tetralogie)

§        Biblický příběh (z názvu), který se snažil zlidštit. Psychologicky prokresluje postavy, přistupuje k nim s jemnou ironií.

§        Řeší hlavně otázky mezilidských vztahů a vztah člověka k dějinám

·         Heinrich Mann (1871-1950):

o       Narodil se v Lübecku, bratr Thomase Manna

o       Studoval v Berlíně a v Mnichově

o       Po nástupu Hitlera k moci (1933) byl vyloučen z Pruské akademie umění

o       Jeho knihy byly nacisty zakázány a ničeny

o       R. 1933- emigrace do Francie a pak do USA, měl také československé občanství a pas , na které mohl vyjet stejně jako jeho bratr

o       Tvorba:

*Profesor Neřád

§        Satirický román, pracuje s groteskní nadsázkou

§        Profesor ztělesňuje řadu negativních vlastností (útisk, nesvobodu, přízemnost, puntičkářskou poslušnost, školní byrokracii)

§        Z jeho současnosti

*Poddaný:

§        Satirický román

§        Kritizuje německé maloměšťáctví a poukazuje na kořeny nacismu

§        Z jeho současnosti

Historické romány:

*Mládí krále Jindřicha IV.

*Zrání krále Jindřicha IV.

- v obou románech je ústřední postavou humanisticky založený Jindřich IV., kterému se ve Francii v 16. století podařilo ukončit náboženské války

·         Lion Feuchtwanger (1884-1958):

o       Narodil se v Mnichově, studoval germanistiku a filozofii v Mnichově a v Berlíně.

o       Hodně cestoval, především ho ovlivnila Itálie a Francie

o       Začal vydávat časopis Der Spiegel (působil i jako novinář)

o       Psal divadelní kritiky

o       Za 1. světové války byl pronásledován za protiválečné básně.Po 1. světové válce žil v Berlíně

o       R. 1933-emigroval nejdříve do Francie, pak do USA

o       Tvorba:

Především převažují historické romány.Všechny historické romány vynikají psychologickým prokreslením postav. Zaměřuje se na ústředního hrdinu, který je většinou v rozporuplné době. Vyskytují se rozporuplné postavy.

*Židovka z Toleda(román)

*Josephus Flavius

*Žid Süss

 

*Lišky na vinici(o francouzské revoluci)

*Bláznova moudrost(o Rusovi)

 

*Goya(historie Španělska)

 

*Čekárna:

§        Trilogie z jeho současnosti (první třetina 20. století)

§        Románová sága

§        První díl:

                                                                                 I.          Úspěch:líčí rodinu Oppermannů, kteří si budují firmu a úspěch

                                                                               II.          Oppermannové:vztahy mezi členy rodiny

                                                                             III.          Vyhnanství:osud Oppermannových po nástupu Hitlera a jejich odchod z vlasti

PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA:

·         Franz Kafka (1883-1924):

o       Narodil se v Praze a Prahu málokdy opustil a to jen na krátkou dobu

o       Pohřben je na Strašnickém hřbitově

o       Víme velmi málo věcí o jeho životě, žil nenápadný život

o       Už ve 30. letech byly zničeny Kafkovy životopisy a jeho sestra byla deportována do koncentračního tábora

o       Studoval nejdříve německé gymnázium na Staroměstském náměstí (dnes v paláci Kinských). Po maturitě chtěl studovat filozofii, ale otec to odmítl, a tak studoval práva (nejdříve studoval chemii, pak přešel na práva). Nebyl zde šťastný. Vystudoval práva a pracoval v Dělnické úrazové pojišťovně (bylo mu jedno , kde pracoval, hlavně, že mohl po večerech psát).

o       Typické znaky pro prózy F.K.:

§        Zvláštní svět (podivný, zneklidňující, dějí se zde věci odporující logice), působí to, že vše je samozřejmé.Doplňováno řadou realistických podrobností.

*Proces:

§        Román, začal ho psát r. 1914

§        Hlavní postava je Josef K. pracující u velké banky, který se v den svých 30. narozenin probudí ve svém pokoji a zjistí, že v pokoji jsou 2 muži, kteří ho jdou zatknout pro neznámé provinění k neznámému soudu=>začíná proces. Josef K. je ponechán na svobodě. Žije normálně=>povolán k soudu do domu na předměstí (neznámá ulice). Začíná probíhat proces a stále více lidí o tom ví. Josef K. se tomu víc a víc oddává a za rok od zahájení procesu vše končí popravou obžalovaného.

*Zámek:

§      Román

§      Hlavní postavou je zeměměřič K.

§      Je to bezútěšná pouť člověka, který má na zámku nastoupit jako zeměměřič. Neví , kde zámek leží a nikdo jiný to také neví.

§      Nedokončený román, otevřený konec. Román je schválně nedokončený

§      Zámek je ze začátku zahalen mlhou (=symbol) . Nedostane se k němu ani později a vede boj s byrokratickou mašinérií. Boj je neúspěšný.. Na zámek se nedostane.

o       Napsal také několik povídek:*Proměna(ukázka)

·         Franz Werfel :

o       Prozaik, dramatik, básník, esejista

o       Narodil se v Praze roku 1890

o       Jeho tvorba byla ovlivněna odlišností národní menšiny

o       Snaha o větší humanitu ve společnosti a dokonalejší a lepší svět

o       Pracuje s paradoxy

o       Vliv expresionismu

*Ne vrah, zavražděný je vinen

§        Novela,povídka

§        Generační konflikt mezi otcem a synem. Syn otce zavraždí. Ukazuje, co ho k tomu vedlo a jak syn trpěl.

§        Psychologicky prokreslené

*Maloměšťákova smrt

*Tajemství jednoho člověka

§        Psychologické studie

§        Vnitřní život člověka

*Dům smutku:líčí osudy prostitutek

*Bleděmodré ženské písmo:

§        Nástup fašismu

§        Společenská krize

*40 dnů:

§        Zoufalý boj Arménů s Turky=>paraela boje proti fašismu

*Píseň o Bernardetě:

§        Vidění panny Marie