20 - Osobnost a její poznávání

  Zuzana Pikorová

 

-   Osobnost= organická jednota tělesného a psychického, vrozeného a získaného, která je typická pro daného jedince a projevuje se v jeho chování a jednání

-   Projevuje se jako stálá struktura a zároveň se vyvíjí

-   Rozlišuje se struktura a dynamika osobnosti

-   Struktura= uspořádaný, relativně stálý soubor určitých dispozic a vlastností, které ovlivňují způsoby prožívání a chování jedince

-   Dynamika

 

b)      Složky osobnosti

-               tělesné vlastnosti- zahrnují všechny složky osobnosti

-               psychické procesy- spojeny, působí navzájem

-               psychické stavy- odlišují jedince od ostatních lidí

-               dílčí psychické předpoklady- formovány biologickými a společenskými procesy

-               psychické vlastnosti- projevují se v činnostech

-               zařazení do společnosti- vývojový pohled na osobnost

 

c)      Psychická struktura osobnosti

- struktura osobnosti je tvořena uspořádáním vlastností a dispozic osobnosti do diferencovaného celku

·        Aktivačně motivační vlastnosti-vnitřní hybné mechanismy

-         aktivace- osobnost se dostává do činnosti

-         motiv- pohnutka, příčina k činnosti, má cíl, směr, intenzitu, trvalost

-         vytváří pudy, potřeby, zájmy, záliby, sklony, aspirace, cíle, životní plány

-         pudy= vrozená pohnutka k činnosti

-         potřeba= situace odlišující se od životního optima jedince (nedostatek/ nadbytek něčeho)

-         biologické- prvotní= dýchání, potrava, spánek, …

-         sociální- vztahy člověka k člověku (láska, přátelství, péče)

-         kulturní- vzdělávání se, …

-         zájem= zaměření jedince k určitému druhu činnosti

-         záliba= dlouhodobý zájem, materiální, společenská, duchovní

-         potřeba zálibu aktivně vykonávat= sklon

-         cíl= uvědomovaný výsledek činnosti, krátkodobý, dlouhodobý

-         konkrétní snažení o cíl= přání

-         nejméně konkrétní cíl= touha

·        Vztahově postojové vlastnosti

-     vytváří žebříček hodnot, vztah k okolním lidem, morální kodex

-     charakter, postoj, ideál

-     charakter= emoční inteligence- schopnost orientovat se ve svých emocích- znalost emocí a jejich zvládání, empatie, schopnost vytvářet dobré mezilidské vztahy, …

-     zakládá se na morálních zásadách

-     do značné míry získaný sociálním učením (ne vrozený)

-     prohlubuje se životními zkušenostmi

-     ovlivňují se s temperamentem (větší vliv temperamentu na charakter    než naopak)

-     ovlivňuje vztah k sobě samému, k životním překážkám a obtížím, k životnímu prostředí, k práci, k lidem a ke společnosti

-     postoj= ustálené tendence, reakce na jaký podnět

-     negativní, pozitivní, neutrální

-     druhy:  přesvědčení- utvořeny na základě rozumových úvah

                  předsudek- vytvářen na základě pocitů

                  víra- sloučení iracionálních faktorů a citové stránky

-         vznikání postojů- unáhlené zobecnění- náhle vzniklý postoj

                                 - přebírání rolí- odpozorované postoje ostatních

                                       - napodobování rolí- ztotožnění se s postojem vzoru

                                       -  vytváření vlastních postojů

-         ideály= vnitřní cíle s prvkem dokonalosti

-         každý člověk má tendenci směřovat ke kladným hodnotám

·        Seberegulační vlastnosti- člověk jimi řídí své chování

- sebepojetí= soubor postojů jedince k sobě samému

-   poznávací složka (sebepoznávání)

-   emočně hodnotící složka (sebehodnocení)

-   volní složka (seberealizace)

·        Výkonové vlastnosti-vlohy, schopnosti, vědomosti, dovednosti, návyky

-     vlohy- vrozené psychicko- fyziologické dispozice, které se rozvíjením mění ve schopnosti

-     schopnosti- obecné (předpoklad dělat cokoliv), specifické (předpoklad ke konkrétní věci), nadání (soubor schopností v určité oblasti), talent (rozvinuté nadání), genialita (rozvinutý talent)

 

·        Dynamické vlastnosti- označují se pojmem temperament

-         temperament= soubor převážně vrozených psychických vlastností- určují dynamiku celého prožívání a chování osobnosti, může se částečně změnit výchovou

      - rozdělení podle Hippokrata

§         sangvinik– čilý, veselý, společenský, nestálý

§         cholerik- vznětlivý, samostatný, dráždivý, rychle se rozhněvá i uklidní

§         flegmatik- klidný, až lhostejný, smířlivý

§         melancholik- pesimista, tichý, náladový, nespolečenský, zodpovědný, vážný

      - rozdělení podle Junga

§         introvert- zaměřený do svého nitra, plachý, nejistý, málo průbojný, intenzivní vnitřní život, hluboké city

§         extrovert- zaměřený na vnější svět, společenský, přístupný, otevřený, aktivní, přizpůsobivý

      - rozdělení podle Eysencka

§         labilní- melancholik, cholerik

§         stabilní- sangvinik, flegmatik

 

d)      Etapy vývoje osobnosti

-   vývojová psychologie= ontogenetická; ontogeneze= psychický i fyzický vývoj

-   vývoj umožněn díky dvěma současně probíhajícím procesům- zrání (biologické změny- růst, zrání nervové soustavy, pohlavní zrání, ..) a učení

· Etapy vývoje osobnosti

o      Prenatální období- od početí po narození, u těhotné ženy důležitá role psychohygieny

o      Rané dětství

-   Novorozenec- do 1. měsíce, dítě se začíná adaptovat v prostředí (adaptace na základě nepodmíněných reflexů)

-   Kojenec- do 1 roku, prudký růst všech tělesných oblastí, růst CNS→ dítě se začíná chovat na základě podmíněných reflexů, rozvoj senzomotoriky a sociální interakce- reaguje na své okolí, začíná rozlišovat lidi kolem sebe, rozvoj smyslů

-   Batole- mezi 1.- 3. rokem, rozvoj jemné motoriky (práce prstů na rukou), začíná mluvit, začíná vrstevnická komunikace, 1. vzdory, napodobuje své okolí

o      Předškolní věk- 3- 6 let, tělesné změny nejsou tolik prudké, rozvoj motoriky (např. kreslení), začíná soutěživost, formulace svědomí

o      Mladší školní věk- 6- 11 let, první stupeň ZŠ, velkou roli hraje tělesná síla- děti mají spoustu energie, základy logického uvažování, prudký rozvoj řeči, vývoj v oblasti vědomostí (čtení), velká důvěra k učiteli

o      Střední a starší školní věk- pubescence-11- 15 let, velké tělesné i psychické změny, rozvoj abstraktního myšlení, pocit nejistoty, klesá závislost na rodičích, vzpoury proti autoritám, hormonální bouře→ nestabilita nálad

 - adolescence- 15- 20 let, pokračuje biologický vývoj, sociálně psychologické změny, snaha zbavit se závislosti na rodičích, změna vrstevnických vztahů

o      Dospělost

-   Mladší- 20- 30 let, obtížnější. 1. zaměstnání, 1. manželství, 1. dítě, …

-   Střední- 30- 45 let- období životní vyrovnanosti, pevný životní plán

-   Pozdní-  45- 60, 65 let- klesá psychická i fyzická kondice

o      Stáří- po 65. roce, temperament vede k sebezaměření, člověk je více melancholický, má zdravotní problémy, ztrácí pružnost v myšlení, je důležité ponechat si svůj životní styl

· Ontogeneze u Freuda

o      Orální období- sání (alkoholismus, kuřáctví)

o      Anální období- zadržování- slast z ovládání (problémy s penězi, lakota, promiskuita)

o      Falické období- hraní s genitáliemi (princip zakazování, viny, Oidipovský/ Elektřin komplex)

o      Období latence- utichnutí

o      Genitální období- pohlavní život jedince

-   projít si každým obdobím a vyrovnat se s ním- jinak poruchy (uvedené v závorkách)

· Eriksonova psychoanalytická teorie

-        Erikson= americký lékař a psychoanalytik, zdůrazňoval sociální a kulturní vztahy před biologickou determinací (=určením, vymezením) člověka

-        Navazoval na Freuda, ale doplnil- jedinec musí na každém stupni vývoje řešit určitý psychosociální konflikt

o       0-1 rok- dítě si musí získat pocit základní důvěry v život, důležitá péče a vztah s matkou (pro pocit jistoty), jinak porucha vztahů k druhým lidem

o       1- 3 roky- konflikt pocit autonomie X pocit studu- závislost na okolních osobách a jejich požadavcích, psychická závislost na matce, porucha- nedokázat převzít vlastní samostatnost

o       3-6 let- konflikt vlastní iniciativa X vina- vyvíjí se svědomí

o       6-12 let- konflikt získávání pocitu vlastní snaživosti v práci X méněcennost

o       12- 19 let- konflikt hledání vlastní identity X pocity nejistoty o svou vlastní roli mezi lidmi

o       19- 25 let- intimita X neschopnost navázat bližší vztah

o       25- 50 let- pocit generativity (potřeba zplození a výchovy další generace) X pocit osobní stagnace

o       Od 50 let- člověk musí dosáhnout osobní integrity= životní celistvosti X deziluze, zklamání, strach ze smrti a zoufalství

 

e)      Psychické jevy- vlastnosti, procesy, stavy, specificky získané dispozice

· Psychické vlastnosti

o       Schopnosti = vlastnosti osobnosti- předpoklad pro naučení se úspěšné vykonání nějaké činnosti

- vlohy- vrozené psychicko- fyziologické dispozice, které se rozvíjením    mění ve schopnosti

- stupně schopností - nadání (soubor schopností v určité oblasti), talent (rozvinuté nadání), genialita (rozvinutý talent)

- kognitivních (poznávacích) schopnosti- schopnost racionálně a logicky uvažovat, poznávat, rychle se učit

inteligence= rozsah určitých kognitivních schopností

- druhy inteligence- fluidní- vrozená, nezávislá na dřívějším učení, během života s již navyvíjí

                      - krystalická- založena na zkušenostech a vědomostech získaných učením

- 0- 19 idiocie, 20- 49 imbecilita (základní návyky), 50- 69 debilita (vychovávatelní), 70- 79 hraniční pásmo mezi rozumovou zaostalostí a normou, 80- 89 podprůměr, 90- 109 průměr, 110- 119 nadprůměr, 120- 139 vysoká, nad 140 velmi vysoká inteligence

- senzomotorické (smyslově pohybové) schopnosti- koordinace pohybů, manuální zručnost, sportovní výkony

- kreativní (tvořivé) schopnosti- schopnost vidět věci nestandardně, nově,..

smyslové schopnosti

 

 

o       Rysy osobnosti

- typické vlastnosti člověka projevující se v chování a jednání, příznačné pro určitého jedince

- extroverze – introverze

- dominance – submise

- stabilita – labilita

- sebedůvěra – sebepodceňování

- svědomitost – nezodpovědnost

- sebeovládání - nedostatek sebeovládání, …

 

o       Temperament= soubor převážně vrozených psychických vlastností- určují dynamiku celého prožívání a chování osobnosti, může se částečně změnit výchovou

   - rozdělení podle Hippokrata

§   sangvinik– čilý, veselý, společenský, nestálý

§   cholerik- vznětlivý, samostatný, dráždivý, rychle se rozhněvá i uklidní

§   flegmatik- klidný, až lhostejný, smířlivý

§   melancholik- pesimista, tichý, náladový, nespolečenský, zodpovědný, vážný

   - rozdělení podle Junga

§   introvert- zaměřený do svého nitra, plachý, nejistý, málo průbojný, intenzivní vnitřní život, hluboké city

§   extrovert- zaměřený na vnější svět, společenský, přístupný, otevřený, aktivní, přizpůsobivý

   - rozdělení podle Eysencka

§   labilní- melancholik, cholerik

§   stabilní- sangvinik, flegmatik

 

o       Charakter= emoční inteligence- schopnost orientovat se ve svých emocích- znalost emocí a jejich zvládání, empatie, schopnost vytvářet dobré mezilidské vztahy, …

   - zakládá se na morálních zásadách

   - do značné míry získaný sociálním učením (ne vrozený)

   - prohlubuje se životními zkušenostmi

- ovlivňují se s temperamentem (větší vliv temperamentu na charakter    než naopak)

- ovlivňuje vztah k sobě samému, k životním překážkám a obtížím, k životnímu prostředí, k práci, k lidem a ke společnosti

o       Dílčí psychické předpoklady

-     vědomosti

-         dovednosti

-         návyky

-         zájmy= trvalá potřeba člověka střetávat se s něčím- věc, činnost,..

-     dlouhodobější zájem= záliba- materiální, společenská, duchovní

-         postoje

 

f)       Psychické procesy

·        Poznávací- vnímání, představy, fantazie, myšlení, řeč

o       Vnímání= psych. proces, při kterém naše smyslové orgány zachycují podněty, které působí z vnitřního i vnějšího prostředí organismu, skládá se z čití

čití = schopnost nervových buněk, vláken a mozku reagovat na podněty a zpracovat je do informace, zajištěno analyzátory, vnitřními (poloha, pohyb, rovnováha) a vnějšími (chuť, hmat, čich, zrak)

- výsledek vnímání        : počitek= odraz jedné vlastnosti nebo jednoho znaku toho, co poznáváme

                                 : vjem= soubor počitků- celkový obraz předmětu

- vnímání- prostoru a vzdálenosti, tvaru a velikosti, pohybu, času (subjektivní), sociální (vnímání lidí, situací)

- druhy vnímání- rozlišují se 4 typy lidí- analytický (zaměření na detaily, menší schopnost vnímat celek), syntetický (vnímá celek, detaily mu unikají), analyticko- syntetický, emocionální (vnímání přes pocity, emoce)

- chyby ve vnímání       - iluze- selhání smyslů, špatná interpretace podnětů

                                 -halucinace- chyba nervového systému

-     Představa= něco, co jsme dříve vnímali, znovu vybavený vjem

-     typy představ- závislé na smyslech- vizuální, sluchové, motorické, hmatové a chuťové, smíšené

-     druhy představ- obecné (co je strom, Bůh, …) a jedinečné (konkrétní)

-     Fantazie= schopnost rozkládat nejrůznější informace do prvků, z nichž vznikly, a pak je skládat do zcela nových obrazů

-     Myšlení= poznávací proces, získává se jím zprostředkované a zobecnělé poznání skutečnosti, jejích podstatných znaků a souvislostí

-     probíhá pomocí slov- nahrazuje-li slovo skutečnost v různých podobách, pak se stává pojmem

-     formy myšlení- pojem, soud, úsudek

-     pojem- obecný (př. strom), jedinečný (př. jabloň), konkrétní

-     soud - spojení dvou nebo více pojmů do vzájemného vztahu, může být pravdivý či nepravdivý

-     úsudek- vztah mezi dvěma soudy

-     myšlenkové operace- analýza (rozbor), syntéza (sloučení), analogie (srovnání), generalizace (zobecnění), abstrakce (z konkrétních pojmů k abstraktnímu poznání), indukce (od konkrétního k obecnému), dedukce (od obecného ke konkrétnímu)

-     vlastnosti myšlení- pružnost = přizpůsobivost novým podmínkám, postupným věkem se vytrácí

                                    - bystrost = uvědomění si, co říkám

                                    - hloubka = schopnost ponořit se do problému

                                    - důslednost

-     Řeč= nástroj myšlení

-     vnější, vnitřní (neslyšná, zkratkovitá, ne v celých větách)

                                   

 

·        Paměti

o Paměť= schopnost vědomí používat získané informace k další duševní činnosti,

-     fáze paměti- zapamatování, uchování, vybavení, zapomenutí

-     druhy paměti- úmyslná, neúmyslná, mechanická (učení v přesném sledu), logická (založená na souvislostech)

-     z hlediska časového- krátkodobá (paměť zhruba do 2 min), dlouhodobá, operační (nejkratší- otázka vteřin)

-     podle psych. aktivity- pohybová (př. manuální práce), názorná (pracuje s ostatními smysly), emocionální (na emoční zážitky)

                          

·        Motivační (citové a volní)

o       City= psych. jevy, hodnotí předměty našeho poznávání

znaky- subjektivita, polarita (každý cit má svou protiváhu), aktuálnost (neopakovatelnost)

- ambivalenta= smíšené pocity

aktivní(stenické)- povzbuzují k činnosti

pasivní(astenické)- tlumí činnost

vyšší city- souvisí s uspokojováním společenských norem (láska k vlasti, …)

nižší city- souvisí s biologickými potřebami

-     podle doby trvání- afekt, nálada, vášeň

- podle intenzity- nálada, afekt, vášeň

afekty- bouřlivé rekce člověka (labilní lidi, děti), probíhá velmi rychle

nálady- delší trvání, vliv událostí, lidí v okolí

vášeň- dlouhodobý silný cit

citová deprivace- nenormální citový vývoj

citové vlastnosti- dlouhodobé působení, složky charakterových vlastností a rysů

citové poruchy- labilita, komplex, averze, fobie

 

o       Vůle= označení psychických procesů a vlastností, které zajišťují dosahování cílů, zvláště je- li nutno překonat překážku

 

o       Konflikt

-   problém skupinové interakce, rozhodnutí mezi více názory

-   dán rozporem pudů, přání, cílů, požadavků, vnitřní rozpor, vnější rozpor

-   2 pozitivní možnosti= konflikt apetence

-   2 negativní možnosti= konflikt averze

-   1 pozitivní a 1 negativní možnost= konflikt apetence- averze

-   Řešení konfliktu

§   Boj

§   Útěk

§   Slábnutí konfliktu

§   Vyřešení konfliktu

 

 

 

o       Učení= získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu jeho života, výsledkem je každá změna prožívání a chování

 

-   Nepodmíněné reflexy= instinkty- úloha přizpůsobení se novým podmínkám

-   Podmíněné reflexy- naučené

-   Proces učení probíhá neustále

-   Faktory ovlivňující výsledky                    

-     motivace

-         výsledky předchozího učení

-         aktuální fyzické a psychické století

-         vlastnosti jedince

-         prostředí (jeho vzhled, zvuková kulisa, …

-         vztahy s ostatními lidmi (př. vztah učitel- žák)

-         přístup školy

-   výsledky (rozlišují se podle toho, co se jedinec naučil)

-         vědomosti- soustava představ a pojmů, získány vnímáním, představami, myšlením

-         dovednosti- dílčí psychické předpoklady pro vykonávání nějaké činnosti

-         senzomotorické- dovednosti související s našimi smysly

-         intelektové- schopnost pracovat s intelektem, používání myšlenek

-         sociální- dovednosti spojené s pohybem ve společnosti, navazování vztahů

-         návyky- dílčí psychické předpoklady, kterév určitých situacích probouzí člověka k určitému chování

-         zmechanizované chování- zavazování tkaniček, hygienické návyky, …

-   zásady učení

-         pochopení všeho, co se učíme

-         vybrat nejdůležitější poznatky

-         práce s konkrétními příklady

-         srovnávání dřívějších a nových poznatků

-         zaměření na obtížné úseky

-         začínat se učit ve stejnou dobu

-         stimulátory proti únavě

-         stálé pracovní podmínky

-         izolace od životních problémů

-         motivace

-         ráno a odpoledne- učení složitějších věcí, večer- mechanické učení

 

g)      Psychické stavy osobnosti

-          vyjadřují přechodnou charakteristiku jednice (nálada, tréma, …)

 

·        Vědomí

-     integruje duševní či mentální činnosti (vnímání, cítění, vyjadřování, paměť, pozornost atd.) a do jisté míry je řídí

-     zdroj vůle a volních aktů, rozhodování

-     ztrácí se ve spánku, v těžké nemoci a při úrazech mozku (není tedy na mozku nezávislé)

·        Pozornost

-         zajišťuje soustředění jedince po určitou dobu na jeden jev nebo na určitou činnost

-         zaměřenost a soustředěnost vědomí

-         vliv vnějších (síla, neobvyklost, atraktivita podnětů) i vnitřních (momentální fyziologický stav organismu, motivace, napření vůle) podmínek

-         úmyslná (způsobena a udržována vlastním volním úsilím člověka) i neúmyslná (způsobena a udržována zvláštnostmi působících podnětů- např. hluk, nápaditá reklama, ..)