16 - Systém práva a jeho realizace v České republice, ústavní svobody občanů

Zuzana Štůlová

 

Pojem práva a význam práva

Právo vzniká na určitém stupni vývoje lidské společnosti, souvisí se vznikem státu

Právo je soubor předpisů, podle kterých se organizuje a řídí život lidské společnosti

               -jsou vydané a uznané státem, jejich zachování je vynucováno státní autoritou

 

Právo reguluje společenské vztahy a současně vytváří soustavu charakteristických měřítek, podle kterých lidé ve společnosti jednají, tak přispívá k přehlednosti a konkrétnosti práv a povinností, které občané, organizace, stát ve společnosti mají.

 

Důležitý je soulad mezi právem a právním vědomím, konkrétně různými formami jeho projevu, např: veřejné mínění.

 

 

Právní vědomí: lze označit jako souhrn právních názorů, představ, pocitů a skutečných vědomostí, které vyjadřují vztahy občanů k platnému právu.

-         právní vědomí můžeme také charakteristikovat jako představy lidí o platném právu, o tom, co je právní a protiprávní, jaké chování je vynutitelné státní mocí, co je a není spravedlivé.

 

Mravní vědomí: získává se hlavně v rodině, co je dobré a co špatné, jak se chovat….

 

Spravedlnost: Rovný přístup k právnímu řádu- musí být spravedlivé zákony.

 

Zákonnost:

 

Právní řád: Je to souhrn všech státních norem ve státě.

 

Prameny práva: Chápeme jako formy, ve kterých je právo obsaženo, ve kterých je třeba jednotlivé právní normy hledat, je to bezprostřední pramen poznání práva.

 

Rozlišujeme tyto prameny práva: zákony(tzv.normativní právní akty), právní obyčeje, soudní precedenty a normativní smlouvy.

 

Kromě historických typů práva lze rozlišovat i typy právní kultury, jinak řečeno velké právní systémy, v současných rozeznáváme dva hlavní typy: kontinentální evropský typ( za hlavní pramen práva berou zákon) a anglosaský typ(VB, USA- bere převážně jako hlavní pramen práva soudní precedenty a právní obyčeje)

 

Právní normy: jsou všeobecně závazná pravidla chování, jejich dodržování je vynutitelné státní mocí, tvoří a vydávají je příslušné státní orgány(legislativní proces)

 

Soubor právních norem tvoří zákon, vyhlášku, vládní nařízení=obecně právní předpis

Právní normy upravují jen některé společenské vztahy, ostatní se řídí morálními normami

 

Souhrn všech právních norem ve státě tvoří právní řád, právní normy jsou v něj uspořádány podle důležitosti a významu- říká se tomu právní síla.

Hierarchie předpisů: Ústava a ústavní zákon

                                  Zákony a zákonná opatření

-         předpisy zákonné(základní) vydává Parlament ČR

 

                                   Vládní nařízení

                                   Vyhlášky ministrů

                                   Vyhlášky nižších státních orgánů např: obcí.

-         předpisy podzákonné(prováděcí)

 

 

 

Existuje několik kritérií dělení právních norem:

Podle použité legislativní techniky: Taxativní- konkrétně stanový podmínky svého uplatnění,

                                                                           vylučuje použít normu na případy, kde jsou

                                                                           dány jiné podmínky

                                                          Demonstrativní: upravuje podmínky jejího použití jen

                                                                                     příkladmo.

 

Podle závaznosti se právní normy dělí na: Kogentní: jsou bezvýhradně závazné, nepřipouští

                                                                                     žádné odchylky.

                                                                    Dispozitivní: používají se tehdy, když si účastníci

                                                                                          neupravili své vztahy sami.

 

Platnost právní normy: znamená že byla vytvořena předepsaným způsobem příslušným

                                     státním orgánem a stala se součástí právního řádu, právní předpis je       

                                     pak platný ode dne jeho vydání.

 

Účinnost právní normy: označuje povinnost se předpisem řídit, dodržovat jej, nemusí se

                                       shodovat s datem platnosti, většinou nastává později.

 

Zrušovací ustanovení: Derogační klauzule: většinou se objevuje v závěru předpisu, uvadí,

                                                                      které dosavadní právní normy nebo předpisy se

                                                                      ruší a nahrazují novými.

 

Působnost právního předpisu má následující významy:

- Osobní působnost: okruh osob, na které se předpis vztahuje, působnost může být všeobecná

                                 nebo se vztahuje jen na určité osoby.

- Územní působnost: (místní, prostorová): prostor, v němž se předpis uplatňuje např: stát,

                                   obec.

- Věcná působnost: vymezuje, kterých záležitostí se předpis týká.

- Časová působnost: totéž co účinnost.

 

Novelizace předpisu: pokud se mění či doplňuje dosavadní předpis.

 

Právní normy lze roztřídit podle předmětu právní úpravy, české právo se třídí na:

- ústavní: normy o uspořádání státu, o nejvyšších orgánech státní moci a správy, o základních

                lidských právech a svobodách.

-správní: normy o organizaci a činnosti státního administrativního aparátu v nejrůznějších   

               Oblastech

-finanční: upravuje oblast daní, poplatků….

-občanské hmotné: upravuje majetkové vztahy fyzických a právnických osob

-občanské procesní: stanový postup soudy při projednávání věcí v civilním procesu.

-obchodní: normy, které regulují majetkové vztahy v podnikatelské sféře a právní postavení

                  obchodních společností.

-pracovní: upravují pracovní vztahy a vztahy, které s výkonem práce souvisejí

-rodinné: upravují vztahy v manželství a při výchově dětí

-trestní hmotné: vymezují jednání, která je třeba považovat za trestné činy a tresty za ně

                          ukládané.

-trestní procesní: upravují procesní postupy orgánů činných v trestním řízení.

 

 

Právní vztahy: jako společenské vztahy upravené právními normami se zaměřují a tři prvky: -Subjekty(účastníci)

Obsah- vzájemná práva a povinnosti jejich účastníků

Objekt: (předmět)- cíl, k němuž vzájemná práva a povinnosti účastníků směřují, cíl právního

                               vztahu.

 

Subjekty právního vztahu tvoří:

Fyzické osoby(občané, jednotlivci)- mají právní subjektivitu tzn: způsobnost k právům a

                       povinnostem, vzniká narozením, zaniká smrtí. A způsobilost k právním

                       úkonům, což znamená, že účastník právního vztahu může svým vlastním

                       jednáním zakládat, měnit nebo rušit právní vztahy, může tedy nabývat práva či

                       plnit povinnosti, v plném rozsahu vzniká zletilostí.

 

Právnické osoby: (společenské útvary, organizace, společnosti) uměle vytvořené subjekty:

- korporace: společenství fyzických osob k určité společné činnosti(obchodní společnosti,

                     politické strany, družstva, spolky.

-nadační(fondové): instituce založené k vyčlenění určitého majetku s účelovým určením jeho

                                použití.

Právnické osoby se mohou sdružovat a vytvářet a vytvářet k ochraně svých zájmů nebo k dosažení jiných účelů další právnické osoby, které se nazývají sdružení.

 

Právnické osoby vznikají na základě písemných smluv nebo základních listin zápisem do evidence obchodního nebo jiného rejstřiku, zanikají výmazem z této evidence.

 

Fyzické i právnické osoby mohou být zastoupeny na základě plné moci.

 

 

Obsah právního vztahu: zahrnuje práva a povinnosti účastníků tohoto vztahu, v právní teorii se často rozlišují tyto druhy právních povinností: DARE- něco dát, FACERE- něco konat, OMITTERE- zdržet se něčeho, PATI- něco strpět

 

 

Objekty právního vztahu: je to, k čemu vzájemná práva a povinnosti subjektů směřují: věci, práva nebo jiné majetkové hodnoty.

Věci jako předmět právního vztahu dělíme na nemovité(pozemky a stavby spojené se zemí pevným základem) a movité(ostatní)

 

 

 

Právní skutečnost: jsou to okolnosti, s nimiž právní normy spojují vznik, změny nebo zánik

                               právních vztahů.

                              Ke vzniku, změně nebo zániku může dojít samočinně nebo záměrně, podle

                              toho se rozlišují právní skutečnosti objektivní a subjektivní.

 

Objektivní právní skutečnosti jsou událost, které vyplývají z přírodních zákonitostí, působí samočinně, nezávisle na vůli a jednání účastníků těchto vztahů, např: narození dítěte, úmrtí člověka, uplynutí času, přírodní katastrofa.

 

Nejdůležitější objektivní právní skutečnost je uplynutí času, protože s sebou nese právní následky, jako je propadnutí, promlčení a vydržení práva.

Trvání určitých právních vztahů je omezeno lhůtami, pokud není subjektivní právo uplatněno ve stanovené lhůtě dochází k prekluzi neboli jeho propadnutí, tím právní vztah zaniká.

Pokud uplynutím promlčecí doby právo nezanikne, ale jen se oslabuje možnost jeho prosazení, jedná se o promlčení práva, nevztahuje se na všechna práva, nepatří sem např: osobnostní, osobní……

 

Subjektivní právní skutečnosti: se mění nebo ruší záměrně, uvědoměle, např: uzavření smlovy….

 

Systém práva: PRÁVNÍ SYSTÉM
- ústavní právo => příprava ústavy a jejich zákonů
- správní právo => organizuje a kontroluje činnost státní administrativy
- občanské právo => řeší majetkové vztahy fyzických a právnických osob
- obchodní právo => obchodní vztahy, podnikatelská práva
- pracovní právo => zabývá se vztahy mezi zaměstnanci a zaměstnavateli
- rodinné právo => manželé a jejich práva, rodiče vs. děti, náhradní rodinná péče
- trestní právo => stanovuje, co je trestné (chování), a jak jej trestně ohodnotí

 

 

Sankce: - preventivní(předcházení)

              - represivní(odvetný)

Důsledek, porušení právní normy

 

Presumpce neviny: Dokud pravomocným odsuzujícím rozsudkem soudu není vina vyslovena, nelze na toho, proti němuž se vede trestní řízení, hledět, jako by byl vinen.

 

Listina základních práv a svobod: Od r. 1993 je součástí ústavního pořádku ČR. Má preambuli a 5 hlav, které se dělí celkem do 44 článků. Má přednost před individuálními zákony - její práva jsou nezadatelná, nezrušitelná a nepromlčitelná.

 

: Listina začíná preambulí. Další text je rozdělený do hlav a dále na články.

  • Hlava první - obecná ustanovení
  • Hlava druhá - lidská práva a základní svobody
  • Hlava třetí - práva národnostních a etnických menšin
  • Hlava čtvrtá - hospodářská, sociální a kulturní práva
  • Hlava pátá - právo na soudní a jinou právní ochranu
  • Hlava šestá - ustanovení společná

 

Ombudsman: je mimosoudní kontrolní úřad, který je státem pověřen k řešení stížnosti jednotlivců na jednání veřejné správy.

Slovo i institut vznikl ve Švédsku, kde byl ombudsman pověřen králem dbát na správné chování úředníků. V roce 1809 se institut ombudsmana dostal do švédské ústavy. Hromadného rozšíření se ombudsman dočkal až v druhé polovině 20. století. V současné době je tento institut v různých formách rozšířen téměř ve 100 státech světa.

Parlamentní (tzv. pravý) ombudsman má tyto znaky:

  • je volen parlamentem
  • je politicky nezávislý
  • nemá oprávnění rušit či měnit státní rozhodnutí
  • může provádět vlastní šetření

Parlamentní ombudsman může mít všeobecnou nebo jen regionální působnost. Může se také specializovat jen na určitou oblast.

V některých zemích je institut ombudsmana oblíbený natolik, že existují i na nižších úrovních státu, samosprávy či dokonce mimo státní struktury (ve firmách, v Česku ho má například Česká spořitelna).