12 - Vývoj psychologie

Zuzana Pikorová

 

a)      Psychologie jako věda

- chce porozumět chování, prožívání a jednání lidí, předvídat je a pomoci je formovat

b)      Psychologické vědy

- základní psych. vědy

o       Obecná psychologie- základní psychologické poznatky, podává celkový obraz člověka- city, motivy, zájmy, postoje

o       Psychologie osobnosti- struktura a vývoj osobnosti- podobnosti a odlišnosti mezi lidmi (temperament, charakter, rysy osobnosti, …), vědomí, podvědomí, dynamika (změna) osobnosti

o       Vývojová (ontogenetická) psychologie- psychický vývoj člověka, ovlivnění vývoje, vývojová období

o       Sociální psychologie- na pomezí psychologie a sociologie- začleňování do mezilidských vztahů, soc.skupin a společenských institucí, vliv soc. skupin na jedince

o       Psychopatologie- psych. abnormality, poruchy a potíže- zkoumá příčiny jejich vzniku a možné léčebné metody

-         nejblíže k psychiatrii, ale rozdílný cíl- psychopatologie identifikuje poruchu, psychiatrie ji léčí           

- aplikované psych. vědy

o       pedagogická psychologie- rozvoj člověka v podmínkách výchovy- tvorba účinných forem vyučování, organizace školství, poznávání žáka, příprava na budoucí povolání

o       klinická psychologie- diagnostika duševních potíží a chorob, psychoterapeutická péče o nemocné

o       poradenská psychologie- poradenství v různých oblastech- školní

(př. problémy při studiu), výchovné, profesní, manželské, rodinné, sociální, … , rady klientům při řešení krizových situací

o       soudní (forenzní) psychologie- psychologie pachatelů trestných činů, zkoumá chování a prožívání lidí v prostředí soudnictví (obviněný, svědci, …)

o       penitenciární psychologie- výkon trestu, postpenitenciární- adaptace člověka po propuštění z vězení

- existuje řada dalších aplikovaných věd (psychologie práce, reklamy, umění, …)

- speciální psychologické vědy

o       srovnávací psychologie-rozdíly mezi chováním lidí a zvířat

o       psycholingvistika- vztah myšlení, řeči a jazyka

o       psychometrie- měření psychologických jevů

c)      Metody výzkumu

o       Pozorování

-     sledování člověka a jeho projevů bez záměrného zásahu psychologa, a zaznamenávání pozorovaného

- extrospekce- vnější projevy člověka v přirozené nebo speciálně upravené situaci

- introspekce- pozorování vlastních vnitřních psychických jevů

o       Experiment

-     záměrné zasahování do podmínek a vlivů na zkoumanou osobu tak, aby byly kontrolovány všechny změny a daly se vyjádřit jejich souvislosti

-         používá se dotazník, rozhovor, analýza výsledků činnosti, analýza slovních projevů, …

o       Explorativní (zjišťující) metody

-     zejména sociálně- psychologické výzkumné metody, slouží ke sběru dat

-         využívá se různých technik- např. explorační rozhovory, dotazníky, testy apod.

-         sociometrie- zjišťování a analýza vztahů mezi členy malých skupin (preferenčními volbami)

-         obsahová analýza- zkoumá výskyt určitých témat v médiích a jinde, slouží k charakteristice určitých jevů a jejich historických proměn, může sloužit např. k identifikaci autora

-         sémantický diferenciál- měření a srovnávání významu různých objektů (dotazovaný je požádán, aby popsal něco/ někoho pomocí několika připravených škál, jejichž póly tvoří protikladná slova)

o       Psychodiagnostické metody- metody zjišťující úroveň vývoje člověka, vlastnosti jeho osobnosti, jeho aktuální stav, přítomnost symptomů a syndromů, potenciální možnosti dalšího rozvoje (ke sběru dat se využívají např. výkonové testy, testy osobnosti, rozhovor, pozorování, analýza slovních projevů, rozbor výsledků činnosti apod.)

 

d)      Dějiny psychologie

- Předvědecká fáze

-     psychologie je nedílnou součástí filosofie- chápána jako nauka o duši

-     Aristoteles, Platón, sv. Augustin, René Descartes

- Vědecká fáze

o       Experimentální psychologie

-     v pol. 19.st psychologie samostatná věda, oddělena od filosofe

-     Wilhelm Wundt r. 1879 založil v Lipsku první experimentální psychologickofyzikální laboratoř- poznávání duševních pochodů pomocí vědecké introspekce- počátkem 20. st kritizováno americkými psychology jako příliš subjektivní

 

o      Behaviorismus- vznik v USA na přelomu 19. a 20. st.

-         studium mechanismu S-R (S- stimul= podnět, R- respondence= odpověď)- organismus pouze odpovídá jistým způsobem na jisté podněty (tuto odpověď organismu je nutno brát především jako činnost žláz a svalů), úkolem psychologie je dávat organismu ty správné podněty

-         zaměřuje se pouze na chování, protože prožívání dle něj nelze u druhých zkoumat

-         přeceňováno učení a výchova, neuznávány vrozené psychické dispozice

-         Ivan Pavlovič Pavlov, John B.Watson (zakladatel)

 

o       Psychoanalýza = název léčebné metody nebo směru v psychologii

-     zakladatel Sigmund Freud

-     základ lidské psychiky a motivace chování jsou neuvědomělé procesy probíhající v nevědomí

-    3 vrstvy lidské psychiky- vědomí (část mysli, kterou si jedinec uvědomuje, i její obsah), předvědomí (zapomenuté, ale vybavitelné myšlenky, zážitky, vzpomínky, …), nevědomí (vědomí nepřístupná část psychiky- nejrozsáhlejší, psychikou záměrně „uklizené“ myšlenky a vzpomínky, protože jejich obsah může jedince zraňovat)

-     zkoumá význam fantazijních, snových a halucinačních představ (snaha odhalit nevědomí)

-     vytěsnění= proces, kdy se informace dostávají z vědomí a předvědomí do nevědomí (nejčastěji se dle Freuda vytěsňují pudy, hl. sexuální)

-     vývoj osobnosti z hlediska psychoanalýzy: (názvy období jsou podle způsobu pudového uspokojení v daném věku)- období orální (1 rok), anální (2-3 roky), falické (4-5), latentní (5-11), genitální (od 11 let)

   -     dodnes se používá v psychoterapii a psychologickém poradenství

 

o       Analytická psychologie- představitel Carl Gustav Jung

-         navazuje na psychoanalýzu

-         psychika člověka předurčena archetypy= předobrazy kolektivního nevědomí lidstva

-         kolektivní nevědomí si nelze běžně uvědomovat, může se ale projevit např. ve snech

-         archetypy lze objevit hlubinnou analýzou

-         základní funkce vědomí podle Junga- myšlení, cit, vnímání, intuice

 

o      Tvarová psychologie (gestaltismus)

-     psychické děje je zapotřebí chápat jako celky- strukturu a vlastnosti nelze odvodit z jejich jednotlivých částí

-         odmítají dělení člověka na pocitové a představové jednotky, člověk musí být chápán jako celek

-         Max Wertheimer, Wolfgang Köhler, K.Koffka

 

- v současné době existuje v psychologii pět hlavních proudů:

 

o       Humanistická psychologie- vznik v pol. 50.let, USA

-         předmětem sebevyjádření člověka, nalezení jeho identity- je zapotřebí, aby každý jedinec měl možnost projevit svou identitu a naplnit touhu po seberealizaci

-         Abraham Maslow- tabulka lidských potřeb podle stupně potřebnosti, Carl R. Rogers, V.E.Frankl- Rakušan, tvůrce logoterapie (člověk restaurátorem sebe sama, má dát své existenci smysl)

 

o       Hlubinná psychologie

-     zahrnuje psychoanalýzu (Freud), analytickou psychologii (Jung), individuální psychologii (Adler), neopsychoanalýzu (Fromm)

 

o       Neobehaviorismus

-         zachovává myšlenku behaviorismu (důraz na chování), ale analyzuje vztahy mezi chováním a podněty vnějšího prostředí→ uznává i určité vnitřní pochody organismu, které tyto vztahy zprostředkovávají

 

o       Kognitivní psychologie (poznávací)

-     zdůraznění vědomí a sebeuvědomování- projevení vlastní identity (dle kognitivního modelu- vnitřní model vnějšího světa kolem nás)

-         schopnost jednat aktivně, cílevědomě, podle předem stanoveného cíle

-         představitel- Kelly

 

o       Transpersonální psychologie

-     studium mimořádných změněných stavů vědomí (hypnóza, užití drog, meditace, …)

-         Stanislav Grof

 

e)      Základní psychické jevy  

o       Psychické procesy

§         Poznávací- vnímání, představy, fantazie, myšlení, řeč

-         vnímání= psych. proces, při kterém naše smyslové orgány zachycují podněty, které působí z vnitřního i vnějšího prostředí organismu, skládá se z čití

-         čití = schopnost nervových buněk, vláken a mozku reagovat na podněty a zpracovat je do informace, zajištěno analyzátory, vnitřními (poloha, pohyb, rovnováha) a vnějšími (chuť, hmat, čich, zrak)

-         výsledek vnímání     : počitek= odraz jedné vlastnosti nebo jednoho znaku toho, co poznáváme

                                    : vjem= soubor počitků- celkový obraz předmětu

-         vnímání- prostoru a vzdálenosti, tvaru a velikosti, pohybu, času (subjektivní), sociální (vnímání lidí, situací)

-         druhy vnímání- rozlišují se 4 typy lidí- analytický (zaměření na detaily, menší schopnost vnímat celek), syntetický (vnímá celek, detaily mu unikají), analyticko- syntetický, emocionální (vnímání přes pocity, emoce)

-         chyby ve vnímání    - iluze- selhání smyslů, špatná interpretace podnětů

                                    -halucinace- chyba nervového systému

-     představa= něco, co jsme dříve vnímali, znovu vybavený vjem

-     typy představ- závislé na smyslech- vizuální, sluchové, motorické, hmatové a chuťové, smíšené

-     druhy představ- obecné (co je strom, Bůh, …) a jedinečné (konkrétní)

-     fantazie= schopnost rozkládat nejrůznější informace do prvků, z nichž vznikly, a pak je skládat do zcela nových obrazů

-     myšlení= poznávací proces, získává se jím zprostředkované a zobecnělé poznání skutečnosti, jejích podstatných znaků a souvislostí

-     probíhá pomocí slov- nahrazuje-li slovo skutečnost v různých podobách, pak se stává pojmem

-     formy myšlení- pojem, soud, úsudek

-     pojem- obecný (př. strom), jedinečný (př. jabloň), konkrétní

-     soud - spojení dvou nebo více pojmů do vzájemného vztahu, může být pravdivý či nepravdivý

-     úsudek- vztah mezi dvěma soudy

-     myšlenkové operace- analýza (rozbor), syntéza (sloučení), analogie (srovnání), generalizace (zobecnění), abstrakce (z konkrétních pojmů k abstraktnímu poznání), indukce (od konkrétního k obecnému), dedukce (od obecného ke konkrétnímu)

-     vlastnosti myšlení- pružnost = přizpůsobivost novým podmínkám, postupným věkem se vytrácí

                                    - bystrost = uvědomění si, co říkám

                                    - hloubka = schopnost ponořit se do problému

                                    - důslednost

-     řeč= nástroj myšlení

-     vnější, vnitřní (neslyšná, zkratkovitá, ne v celých větách)

                                   

 

§         Paměti

-         paměť= schopnost vědomí používat získané informace k další duševní činnosti,

-         fáze paměti- zapamatování, uchování, vybavení, zapomenutí

-         druhy paměti- úmyslná, neúmyslná, mechanická (učení v přesném sledu), logická (založená na souvislostech)

-         z hlediska časového- krátkodobá (paměť zhruba do 2 min), dlouhodobá, operační (nejkratší- otázka vteřin)

-         podle psych. aktivity- pohybová (př. manuální práce), názorná (pracuje s ostatními smysly), emocionální (na emoční zážitky)

                          

§         Motivační (citové a volní)

-         city= psych. jevy, hodnotí předměty našeho poznávání

-         znaky- subjektivita, polarita (každý cit má svou protiváhu), aktuálnost (neopakovatelnost)

-         ambivalenta= smíšené pocity

-         aktivní(stenické)- povzbuzují k činnosti

-         pasivní(astenické)- tlumí činnost

-         vyšší city- souvisí s uspokojováním společenských norem (láska k vlasti, …)

-         nižší city- souvisí s biologickými potřebami

-         podle doby trvání- afekt, nálada, vášeň

-         podle intenzity- nálada, afekt, vášeň

-         afekty- bouřlivé rekce člověka (labilní lidi, děti), probíhá velmi rychle

-         nálady- delší trvání, vliv událostí, lidí v okolí

-         vášeň- dlouhodobý silný cit

-         citová deprivace- nenormální citový vývoj

-         citové vlastnosti- dlouhodobé působení, složky charakterových vlastností a rysů

-         citové poruchy- labilita, komplex, averze, fobie

o       Psychické stavy= stav, charakteristika jedince po určitou dobu

-         nálada- druh emoce, může trvat několik minut i několik dní

-         inspirace-  příznivý stav pro řešení problémů

-         pozornost= soustředěnost po určitou dobu na jeden jev nebo činnost

-         nerozhodnost

-         vědomí

 

o       Psychické vlastnosti

-         Schopnosti= vlastnosti osobnosti- předpoklad pro naučení se úspěšné vykonání nějaké činnosti

-         vlohy- vrozené psychicko- fyziologické dispozice, které se rozvíjením mění ve schopnosti

-         stupně schopností  - nadání (soubor schopností v určité oblasti), talent (rozvinuté nadání), genialita (rozvinutý talent)

-         kognitivních (poznávacích) schopnosti- schopnost racionálně a logicky uvažovat, poznávat, rychle se učit

-         inteligence= rozsah určitých kognitivních schopností

-         druhy inteligence- fluidní- vrozená, nezávislá na dřívějším učení, během života s již navyvíjí

                            - krystalická- založena na zkušenostech a vědomostech získaných učením

-         0- 19 idiocie, 20- 49 imbecilita (základní návyky), 50- 69 debilita (vychovávatelní), 70- 79 hraniční pásmo mezi rozumovou zaostalostí a normou, 80- 89 podprůměr, 90- 109 průměr, 110- 119 nadprůměr, 120- 139 vysoká, nad 140 velmi vysoká inteligence

-         senzomotorické (smyslově pohybové) schopnosti- koordinace pohybů, manuální zručnost, sportovní výkony

-         kreativní (tvořivé) schopnosti- schopnost vidět věci nestandardně, nově, …

-         smyslové schopnosti

-         rysy osobnosti- typické vlastnosti člověka projevující se v chování a jednání, příznačné pro určitého jedince

- extroverze – introverze, dominance – submise, stabilita - labilita, sebedůvěra - sebepodceňování, svědomitost - nezodpovědnost, sebeovládání - nedostatek sebeovládání, …

 

-         temperament= soubor převážně vrozených psychických vlastností- určují dynamiku celého prožívání a chování osobnosti, může se částečně změnit výchovou

      - rozdělení podle Hippokrata

§         sangvinik– čilý, veselý, společenský, nestálý

§         cholerik- vznětlivý, samostatný, dráždivý, rychle se rozhněvá i uklidní

§         flegmatik- klidný, až lhostejný, smířlivý

§         melancholik- pesimista, tichý, náladový, nespolečenský, zodpovědný, vážný

      - rozdělení podle Junga

§         introvert- zaměřený do svého nitra, plachý, nejistý, málo průbojný, intenzivní vnitřní život, hluboké city

§         extrovert- zaměřený na vnější svět, společenský, přístupný, otevřený, aktivní, přizpůsobivý

      - rozdělení podle Eysencka

§         labilní- melancholik, cholerik

§         stabilní- sangvinik, flegmatik

-         charakter= emoční inteligence- schopnost orientovat se ve svých emocích- znalost emocí a jejich zvládání, empatie, schopnost vytvářet dobré mezilidské vztahy, …

      - zakládá se na morálních zásadách

      - do značné míry získaný sociálním učením (ne vrozený)

      - prohlubuje se životními zkušenostmi

- ovlivňují se s temperamentem (větší vliv temperamentu na charakter    než naopak)

- ovlivňuje vztah k sobě samému, k životním překážkám a obtížím, k životnímu prostředí, k práci, k lidem a ke společnosti

o       Specifické získané dispozice/ Dílčí psychické předpoklady

-         vědomosti

-         dovednosti

-         návyky

-         zájmy= trvalá potřeba člověka střetávat se s něčím- věc, činnost,..

- dlouhodobější zájem= záliba- materiální, společenská, duchovní

-         postoje