11 - Etika

Monika

 

-         z řeckého éthos = zvyk, obyčej, charakter

= filozofická disciplína, jejímž předmětem je morálka

- vznik v antickém Řecku jako součást filozofie

- stanovuje „CO MÁ BÝT“, co je žádoucí z hlediska dobra a spravedlnosti, snaží se tyto pojmy blíže určit a zdůvodnit

- etika je označována jako PRAKTICKÁ FILOZOFIE

 

-         morálka, dobro, mrav

- morálka = soubor představ sdílených v určité společnosti a době o tom, jaké chování a smýšlení jednotlivého člověka i lidských skupin je dobré, jaké má být..

- dobro = nejvyšší mravní ideál X zlo (to co škodí) = klíčové morální pojmy

                - dobro je pro označení toho, co je nejvýše žádoucí

                - tento pojem je sporný (spory trvají od vzniku etiky až do dnešní doby)

- mrav = (mravy) vzorce chování určité (dané) společnosti nebo skupiny

               - označuje, jak jsou členové určitého společenství zvyklí jednat, jak se většinou chovají       

morálka a mrav existují ve všech lidských společnostech i dobách, kulturách – ale i jednotlivé představy o tom, co je morálně dobré, se mohou zásadně lišit

 

-         předmět etiky, právo

- etika jako teorie morálky nevzniká vždy a všude, tam, kde jsou morální normy přijímány jako samozřejmost, tam se neobjevuje potřeba jejich teoretického zkoumání a zdůvodňování

- závaznosti morálních norem = požadované pravidlo jednání, jako je např. nepokradeš,..)se zde dosahuje na základě tradic

- prakticky se dodržování přijatých morálních norem dosahuje vynucením neformální autoritou

- část morálních norem, která se stává základem právního řádu, je vynucována i autoritami formálními – policie, soudy,..

 

- právo = existuje vedle morálních norem, umožňuje objektivní posouzení jejich dodržování možnost trestat formální autoritou jejich nedodržení

 

-         dějiny etiky

- ANTIKA

 - etika u Démokrita a miléťanů

      - představitel demokraticky zaměřené etiky, ta organicky vyrůstá z jeho atomistické teorie

      - svobodu a solidaritu staví výše než majetek

      - miléťané se snaží zdůvodnit nový, politicko-morální obraz světa řecké demokracie

      - ctnost a spravedlnost jsou u Démokrita odvozeny od pojetí obce jako demokraticky spravovaného společenství sobě rovných

- etika sofistů

      - působí v 5.stol.

      - rozvoje jednotlivých filozofických teorií, demokratického života řeckých obcí, zejména Atén

      - relativizují jak jednotlivé morální pojmy, jako jsou dobro a zlo ( co je pro jednoho dobro, je pro jiného zlo a naopak), tak i základní pravidla života obce

       - rozvíjejí spor o to, jsou-li lidské zákony dány od přirozenosti- tedy věčné a neměnné, či jsou jen lidským dílem, a tudíž změnitelné

- etika Sokratova

       - považoval za hlavní cíl života dosažení blaženosti = následek ctnostného života

       - žít ctnostně znamená znát dobro, kdo ho zná, dobro také koná

 

       -ctnost = základní pojem antické literatury

       - v Řecku se uznávaly 4 základní ctnosti : moudrost, statečnost, spravedlnost a rozvaha

- Platónova etika

       - Platon – klasický předst. monarchického směru myšlení

       - idea dobra – v jeho ideální obci (popsané v díle Ústava), má na základě znalosti ideje dobra absolutní moc nad všemi členy obce filozof král, tuto moc má protože ví lépe než ostatní, co je dobro

       - lidé se tedy již rodí nerovní, především mírou své vrozené schopnosti poznat a konat dobro – ma základě toho jsou rozděleni do kast – nejnižší představují manuálně pracující, vyšší strážce, nejvýše stojí sám filozof král

       - spravedlnost je v jeho pojetí vykládána jako plnění povinností vyplývajících z postavení v hierarchické mocenské struktuře obce – je tedy spravedlivé , aby níže stojící, poslouchali výše stojící – kvalitativně lepší jedince

- Aristotelova etika

       - reprezentuje směr aristokratický, tedy vládu nejlepších

       - nejvyšším cílem v životě není úsilí o dosažení absolutního dobra , ale o život blažený

       - opravdová blaženost spočívá ve ctnostech                                                                  

       - dobrem je žít v souladu sám se sebou, se svou přirozeností – tak je možné dosáhnout blaženosti                                                                   

       - přirozenost člověka spočívá v jeho schopnosti myslet (nejvyšší život je život věnovaný teoretickému myšlení, 2.nej. život je věnovaný správě a řízení obce)

       - spravedlnost je vztah vznikající mezi sobě rovnými, který respektuje tuto rovnost

       - na rozdíl od platóna je přesvědčen, že lidé se nerodí jako dobří nebo zlí, ale se schopností obojího, pak záleží na výchově

       - morální charakter se formuje na základě zvyku, ten vyrůstá z pravidelnosti určitého jednání

       - zákl. pravidly mezilidského jednání jsou však zákony obce a naopak morálka obce je vyjádřena v jejich zákonech

       - předpokladem morálky je ale možnost volby, svoboda rozhodování, která je člověku vlastní

       - aristotelés však nepřiznává všem stejnou schopnost myslet, otroci podle něj nemyslí vůbec a ženy jen velmi omezeně – jeho rovnost je tedy rovností urozených

 

- s úpadkem polis a se ztrátou jejich samostatnosti po ovládnutí Řecka Makedonií klesá význam obce v životě člověka, vznikají nové směry etického myšlení, zdůrazňující individuum a ptají se, jak má člověk žít ve světě, na nějž v podstatě namá vliv

- Epikúreismus – pojmenovaný po zakladateli Epikúrovi(jeden z atomistů)

       - hledá cestu k individuální duševní slasti

       - dobrem je žít skrytě, zbaven strachu ze smrti, bolesti,..

- Stoická etika

       - doporučovali zapojení člověka do života společnosti, před níž stejně není úniku

       - ideálem bylo dosažení duševního klidu = ataraxie, pro dosažení tohoto klidu musí získat vnitřní svobodu oproštěnou od vášní = apatheia

       - mezi nejznámější stoiky patří Seneca, Marcus Aurelius

       - dobro pro ně není život sám, ale dobrý život

       - ctnost spočívala v souladu lidského života s přírodou a v rozumném životě

 

- STŘEDOVĚK – na konci antického období se objevuje nový myšlenkový směr – křesťanství

                           - to vyšlo z judaismu, ale vstřebalo i mnoho podnětů z antické filozofie

                           - za zákl. morální poselství křesťanství se považuje Desatero

                           - věří ve smysl a směr lidských dějin (převzato z judaismu)

 - Augustinova etika 

    -Aurelius Augustinus – ovlivněn novoplatonismem                                                                   -      - zastával názor o predestinaci = božím předurčení, kterým je rozhodnuto již předem a nezvratně, kdo bude spasen a kdo ztracen, nerozhodují dobré nebo zlé činy člověka, jen Boží vůle

 - hlásal, že mimo církev není spásy, čímž nadřadil církev všem světským panovníkům

 - etika Tomáše Akvinského                                   

   - vliv Aristotela

   - přijímá základní antické ctnosti: rozumnost, rozvahu, statečnost, spravedlnost

   - k nim připojuje ještě křesťanské : víru, lásku a neději

   - uznává svobodu lidské vůle (svobodu hřešit i konat dobré skutky)

 

 - RENESANCE

  - Machiavelliho etika

      - oproti středověkým názorům na roli politiků i papežůjako uskutečňovatelů dobra odhalil, že zákl.motivem politického jednání je touha po moci a majetku – protože politikové touží po tom samém – uchopení moci – tu však může získat jen jeden, nemůže se politika řídit nějakým společným dobrem, které zde neexistuje, ale jen logikou úspěchu

      - člověk, který je za všech okolností dobrý, mezi ostatními nemůže existovat

 

 -NOVOVĚK

  - Hobbesova etika

    - Thomas Hobbes – ovlivněn zkušeností anglické revoluce, občanských a náboženských válek

                                 - pokouší se nalézt původ moci ve společnosti

                                 - vychází z předpokladu o „přirozeném“ stavu, v němž lidská společnost neexistuje

                                 - neexistuje proto ani dobro a zlo, jen soukromý zájem a snaha o jeho maximální uspokojení = zmocnění se toho, co má druhý – to vede k vzájemnému boji – lidé se proto dobrovolně podrobují absolutické moci

 - Rousseauova etika

   - Jean Jacques Rousseau

       - nejradikálnější představitel osvícenství

       - přichází s pochybností o zlepšování lidských mravů v závislosti na pokroku

       - na rozdíl od Hobbese je přesvědčen, že lidé původně žili v souladu s přírodou a neznali mnoho civilizačních neřestí, kterými trpíme dnes = lidská přirozenost je tedy dobrá, člověka kazí až společnost

       - za původ všeho zla považuje vznik soukromého vlastnictví půdy = základní zdroj obživy

       - říká: „nikdo by neměl mít tak málo, aby se musel prodávat, a nikdo tak mnoho, aby mohl ovládat ostatní“

 - Kantova etika

 - Emanuel Kant – ovlivněn Rousseauem

                             - za dobré jednání považuje jen to, jehož účelem je dobro samo, nejedná se ale o jednání mravní, ale kupecké, vypočítavé

 - Hegelova etika

 - Georg Wilhelm Friedrich Hegel

    - odhalil, že člověk nesvobodný tím, že se podrobuje moci „svého pána“ se vzdal sám sebe, podřizuje jeho příkazům nejen své tělo, ale i svou mysl, vůli..patří-li druhému, není již svůj, ale cizí – dochází k odcizení sobě samému

    - další jeho myšlenka je, že jen v tvořivé práci činí člověk sám sebe něčím(= z hlíny tvoří hrnce je hrnčířem,..)- pán, který ovládá druhého člověka, nic netvoří

 - Marxova etika

   - Karl Mrax – navazuje na Hegelovu filozofii, to ovšem zásadně přepracovává v materialistickém duchu – hypnózy Rousseaua či Hegela o vzniku nerovnosti mezi lidmi ( jako zmocnění se půdy či ovládání vůle druhého)přepracovává v teorii o vzniku vlády člověka nad člověkem v důsledku rozvoje dělby práce

                        - snaží se dokázat, že v dalším vývoji bude i současná forma dělby práce a z ní vyplývající soukromé vlastnictví výrobních prostředků překonáno

                       - překonání bude zrušením veškeré vlády člověka nad člověkem a skokem do říše svobody

                       = pak přestanou být vztahy mezi lidmi i hodnota člověka určovány penězi a postavením v sociální hierarchii a budou dány jen lidskými a morálními kvalitami člověka

 - Nietzscheova etika

   - Friedrich Nietzsche – nejvyšším cílem člověka je žít v souladu se svou vlastní přirozeností

                                      - prohlašuje primát vůle, a to vůle k moci – dobré je vše, co podporuje růst vůle k moci

                                      - pokládá vůli za nejvyšší princip a podstatu bytí

                                      - popírá také existenci Boha, který by měl stát nad člověkem a jemuž by se tedy měl podrobovat

 - Frommova etika

   - Erich Fromm – německý filozof a psychoanalytik

                            - radikálně přehodnotil Freudovy teorie

                            - nepokládá lidskou přirozenost za soubor v zásadě protispolečenských pudů – člověk je podle něj produktivní, tvořivá a společenská bytost

                            - morální zlo je způsobeno tím, že tvořivost je společenským systémem zablokována

                            - dobrem je život v souladu s naší společenskou a tvořivou přirozeností

                            - šťastné svědomí je to dosažení souladu mezi tím, jací přirozeně jsme a jak skutečně žijeme

 

 

-         směry etiky

- etika se štěpí do řady směrů

 METAETIKA / ANALYTICKÁ ETIKA

 - vzniká uvnitř analytické filozofie

 - zabývá se logickým zkoumáním jazyka morálky s cílem objasnit význam základních mravních pojmů

- zde dále rozlišujeme :

 - teleologická koncepce – hledají absolutní, konečné cíle lidského života

 - deontologická teorie – vychází z toho, že mravní závaznost jednání je dána bez ohledu na jeho cíle

 - utilitarismus – posuzuje mravní hodnotu činu podle míry užitku, který přináší

 - eudaimonistická etika ( eudaimoniá = štěstí ) - za nejvyšší mravní hodnotu považuje štěstí

 - pragmatická etika – o morálnosti jednání rozhodují výsledky

 - emotivismus – inspirován novopozitivismem, cílem mravních soudů je vyslovit či vyvolat emoci

 - intuicionismus – pojem dobra je zde vyložen jako nedefinovatelný

                            - pochopení mravního významu mravních soudů je možné jen na základě intuitivního nazírání světa mravních forem

 - deskriptivismus – řečové akty (činy..)jsou určovány sjednanými pravidly

 - preskriptivismus – chápe mravní soudy jako příkazy zvláštního druhu

- dále můžeme rozlišit etiky odvozené z jednotlivých filozofických systémů např.:

 - EXISTENCIALISTICKÁ ETIKA – existence je podstatou člověka

                                                           - člověk není dán předem, tvoří sám sebe ve své svobodě

                                                           - za své jednání je absolutně zodpovědný

 - POSTMODERNÍ ETIKA – zhodnocuje zkušenost evropských totalitních ideologiíc

- současné vývojové směry

 - velmi se rozvíjí evoluční biologie a s ní spjatá evoluční psychologie

 - sociobiologie – zkoumá vývoj lidského druhu jako skupinově žijícího živočicha

                           - ptá se, jaké vzorce chování máme vrozeny

                           = vědecký výzkum lidské přirozenosti

 - evoluční psychologie – podobné jako sociobiologie, jen klade trochu jiné otázky

cílem je zkoumání psychického vybavení našich evolučních předchůdců – v závislosti na přírodním prostředí a podmínkách soužití ve skupině

 - k etikám spojeným s jednotlivými problémovými oblastmi patří:

 - ekologická (environmentální) etika – zkoumá krizový vztah lidské společnosti a přírody jako morální problém

   - rozlišujeme na biocentrickou etiku = nejvyšší hodnota je zde život, jehož je člověk pouhou dílčí součástí, ohrožuje přežití přírody

                                                              - příroda je nadřazenou morální hodnotou

                              antropocentrická etika = nejvyšší hodnota je člověk, zachování přírody je ve vlastním zájmu člověka

 - sociální etika – zkoumá spravedlnost společenských institucí

 - politická etika – předpokladem je, že existuje nějaké obecné dobro, o jehož uskutečnění politika usiluje nebo alespoň usilovat měla

                            - zkoumá politické uspořádání společnosti a politický život z toho hlediska

- rozvíjí se aplikované etiky spojené s jednotlivými obory lidské činnosti např.:

 - bioetika – řeší otázky spojené s rozvojem biolog. věd 

 - lékařská etika – vztah lékaře a pacienta

                            - v poslední době se hodně diskutuje o otázce eutanazie nebo spory ohledně přípustnosti a nepříp.potratů

 

-         morálka, morální normy, svoboda, svědomí, svobodná vůle, kolektivní vina

       - morálka = soubor představ sdílených v určité společnosti a době o tom, jaké chování a smýšlení jednotlivého člověka i lidských skupin je dobré, jaké má být..

- dobro = nejvyšší mravní ideál X zlo (to co škodí) = klíčové morální pojmy

                - dobro je pro označení toho, co je nejvýše žádoucí

                - tento pojem je sporný (spory trvají od vzniku etiky až do dnešní doby)

 

       - mravní norma – k rozlišení co je a co není mravně správné nám pomáhá i cit, vlastní        rozumová úvaha, konkrétní případ člověka, který nám slouží jako morální ideál, …

                             - mravní norma je právě to omezení, které si člověk klade

                             - liší se od ostatních norem tím, že pro její posouzení je důležité hledisko dobra a zla, správnosti a špatnosti

 - svoboda – je nutnou podmínkou i hodnotou k naplnění morálních cílů

                    - soužití rovnoprávných individuí společně rozhodujících společné záležitosti a chránících soukromí jedince

  - svědomí - zvláštní jev lidského vědomí, který člověk pociťuje jako „vnitřní hlas“ hodnotící jeho jednání

                    - je vnitřním měřítkem morálnosti lidského jednání.

o základem svědomí jsou mravní normy, které jsme si osvojili a hluboce zakořenili do našeho podvědomí

o můžeme mu naslouchat nebo ho přebít

 - svobodná vůle – vnitřní schopnost volit z více možností

                             - bez této základní lidské schopnosti by žádná morálka nemohla existovat – člověk by byl jen stroj

 

 - kolektivní vina – zvláštní případ morální odpovědnosti, kde jsme odpovědnými i za to, co jsme přímo sami neudělali a nerozhodli, ale co např. rozhodla a v našem jménu učinila naše vláda a na čem se tedy podílíme nepřímo tím, že pracujeme a žijeme v tomto státě

                               - vinu je možno odčinit novými pozitivními skutky

 

-         etika v době globalizace

 - dnešní člověk žije ve dvou protikladných světech

    - svět jeho soukromí  - v důsledku mnoha vlivů se lidé stále více propadají do svých individuálních světů a s druhými se setkávají jen za účelem vydělávání peněz a krátkodobé pomíjivé zábavy

          - svět velkoměst a globalizované civilizace – tady se setkává množství lidí z nejrůznějších částí světa, lidé jsou na sobě stále více závislí a vzájemně propojeni mnoha způsoby