07 - PROBLÉM POZNÁNÍ V NOVOVĚKÉ FILOZOFII – racionalismus, empirismus, sensualismus

Monika(y)

 

-        novověká filozofie je součástí bouřlivého vývoje evropské kultury a civilizace od 17.stol. do pol.19.stol.

-        vnitřní jednota novověkého myšlení je dána emancipací filozofie od náboženství – dominantní je tedy filozofie a přírodní vědy

-        = nové chápání světa, vykládání světa podle vlastních zákonů a pravidel logiky

-        novověká fil.řeší problémy: Jak člověk poznává? Co člověk poznává? Jaké vlastnosti má objektivní svět?

-        Který způsob poznání vede k pravdě – smyslové či racionální?- zde se odpovědí rozdělují myslitelé na představitele racionalismu a empirismu

-         

      -     Racionalismus

-        filosofický směr, který chápe původ, povahu a platnost lidského poznání z rozumu, rozum je aktivní, smysly přináší pouze materiál, rozum je zpracuje, vyvodí správné závěry

-        rozum je tedy jediný možný zdroj našeho poznání

-         k tomu má rozum vrozené ideje (apriori) - pomocí nich správně poznává

-        je to učení, které vyzvedá přirozené poznání člověka, zdůrazňuje význam vědy, vzdělání, osvěty a kultury, hlásá suverenitu lidského rozumu, racionalisté jsou přesvědčeni o neomezených schopnostech lidského rozumu

-        představitelé jsou René Descartes, Baruch Spinoza, Gottfried Wilhelm Leibniz           

-        René Descartes (1596-1650)

-        francouzský matematik a filozof, považován za zakladatele moderní filozofie

-        zabýval se především otázkou jistoty našeho poznání a vztahu mezi duší a tělem

-        tvrdí, že nic nesmíme považovat za pravdivé, kromě matematiky - ta je jasná, zřejmá, nelze o ní pochybovat

-        to, co chápu rozumem, existuje mnohem reálněji, než to, co vnímám smysly

-         jediné, o čem nelze pochybovat, je to, že pochybuji – myslím, - z toho vyplívá jeho jeho východisko: Myslím, tedy jsem.

-        jeho fil.systém je dualistický – je opřen o existenci dvou na sobě nezávislých a vzájemně neodvoditelných substancí – jednou z nich je myslící substance, subjekt ( její existenci dokázal metodickou skepsí)

-                                                    - druhou je substance rozprostraněná ( její pojem nalézá při analýze obsahu svého myslícího já) – nad oběma substancemi stojí Bůh, jejich tvůrce i koordinátor jejich spolupůsobení

-         nejvýznamnější díla: Rozprava o metodě, Úvahy o první filozofii                                          

 

-         

 

Baruch Spinoza (1632-1677)

-        holandský filosof

-        Descartes - jeho vzor

-         žid, studoval židovskou filozofii, ale i současnou, hlavně Bruna = (představitel renesanční fil.) - - - panteismus = ztotožňuje boha se skutečností dále se zabývá živoucím vesmírem

-        substance je pouze jedna, tvoří základ přírody, je věčná, nekonečná a totožná s Bohem Substance - má dva znaky neboli atributy - rozprostraněnost a myšlení

-         Gottfried Wilhelm Leibniz (1646-1717)

-        německý filozof, matematik, vynálezce

-        kritizoval Descartovo a Spinozovo pojetí substance – za podstatu světa považuje tzv. MONÁDY – z řeckého monas = jednotka)

-        monády - jednoduché, nedělitelné, oduševnělé jednotky, obdařené vnitřní silou

-        nejsou stejné, mají jiný stupeň oduševnění, lidské monády jsou omezené, božské jsou dokonalé, absolutní vědomí

-        neexistují dvě stejné monády = individualismus, předchůdce psychoanalýzy

-        monády se vyvíjí samy, jsou neovlivněny výchovou

-        každá monáda má předzjednanou harmonii od Boha, jak se má vyvíjet v systému

-        -    Empirismus + senzualismus

-        tvrdí, že základním a rozhodujícím pramenem našeho poznání je zkušenost (smyslové poznání) = vjemy a představy

-        neznamená to, že empirismus neuznává rozum a myšlení, jejich úlohu ale zužuje, nepovažuje je za jasně danou poznávací schopnost

-        popírá vrozené ideje – lidská duše je při narození tabula rasa = čistá deska nepopsaná

-        je úzce spjat se senzualismem

-        rozdíl mezi empirismem a senzualismem je v tom, že senzualismus ztotožňuje poznání s vnímáním

-        typické pro senzualismus je heslo Johna Locka: Nic není v rozumu, co dříve nebylo ve smyslech.

-        senzualismus ovlivnil i osvícenství ve Francii v 18. století

-        představitelé jsou John Locke, George Bakeley, David Hume

-        John Locke (1632-1704)

-        anglický lékař, právník a filozof

-        odmítá Deskartovo tvrzení o vrozených idejích – tvrdí, že lidský rozum je nepopsaná deska (tabula rasa) – do té se teprve dodatečně obtiskují zkušenostní dojmy

-        říká, že zkušenost ústí ve vzniku jednoduchých idejí, kterými je popsán poznávaný subjekt a z nich vytváří rozum celkové ideje (úlohou rozumu je pouhé spojování idejí).

východiskem lidského poznání je zkušenost

-        George Berkeley (1684-1753)

irský teolog, misionář a filozof

-        patří mezi významné empiriky, ale spíše byl senzualisto

-        jeho filosofie je velmi ovlivněna jeho vírou

-        snažil se o návrat člověka k Bohu

-        vycházel z Locka, též prohlašuje, že obraz světa nám přináší smyslová zkušenost, nepoznáváme přímo vnější, objektivní svět, ale pouze naše ideje, kterými je popsán náš subjekt
hlavním heslem je: Být znamená být vnímán.

-        Berkeley útočí na fyzickou substanci neboli hmotu - ta je podle něj synonymem "nic"

-        domníval se, že pokud zničí, vypustí pojem hmota, tak tím zničí základní oporu materialistům - -tím si myslel, že vrátil zpět Boha

-        realitou je obsah, naše mysl vytváří náš svět

-         

-        David Hume (1711-1776)

-        narozen ve Skotsku, filozof a historik
navazuje na Locka, na Huma pak reaguje zejména Kant (osvísenství)

-        vychází z předpokladu(jako Locke), že východiskem lidského poznání je zkušenost

-        tvrdí, že proces poznání je vázán výhradně na „materiál“, který pochází ze smyslové zkušenosti – ta nám poskytuje buď dojmy = bezprostředně živé vjemy, nebo ideje = méně živé myšlenky, představy – vzpomínky na dojmy, kopie živých dojmů..

-        následující myšlenkový proces je pouhým skládáním nebo vyhledáváním souvislostí mezi idejemi

-        jeho skepticismus a agnosticismus = označuje přesvědčení, že člověk nemůže poznat nic, co přesahuje jeho zkušenost

-        jeho skepticismus je namířen proti moderní přírodní vědě, která není vědou o skutečnosti, ale o pouhé naší zkušenosti – skutečnost je člověku v každodenním životě i ve vědě nedostupná

-        jeho skepticismus a agnosticismus je namířen i proti soudobé metafyzice a také se zaměřuje i proti náboženství