04- Vrcholné období antické filosofie
Michaela Mejdrová
-
SYSTEMATICKÁ FILOZOFIE
-
vrcholné období antické filosofie je ve znamení pokusů o vytvoření ucelených filosofických systémů, systematické filosofie
-
především v podání Platónově a Aristotelově jde o pokus myslitelsky obsáhnout v jednotném duchu všechny oblasti filosofie – od problémů metafyzických, přes otázky poznání, k etice, k pojetí dobrého státu atd.
-
PLATON (pojetí idejí, poznání, duše, etika, stát)
● Platon
-
427 – 347 pnl., zámožná rodina
-
platon = široký => v zájmech i vzdělání => po setkání se Sokratem se vzdal některých svých zálib => filozofie
-
po Sokratově smrti => cestuje (Itálie - Pythagorejci) => po návratu do Athén založil svou Akademii (529 n. l.! – uzavřena z příkazu císaře Justiniána = symbolické uzavření éry antické filozofie)
-
navazoval na svého učitele – Sokrata (idea dobra) a možná na Pythagoru (převtělování)
-
u Platona hraje důležitou roli duše, která je nesmrtelná, po smrti těla je posuzována, zda ještě musí zůstat ve světě jevů nebo se vrátit do říše blaženosti; lidská duše: tři ctnosti, zdatnosti (zdatnost = řec. ARETÉ) = moudrost, statečnost a uměřenost – odpovídají 3 částem duše: rozum (v hlavě), vůle (v hrudi), žádostivost (v podbřišku); 4. zdatností je celek předchozích 3 = spravedlnost; z duše je nesmrtelné jen myšlení, s ostatními částmi se spojí až po vstupu do těla
-
poznávání: je jen rozpomínání na to, co už duše ví, narodila se už mnohokrát
-
Ideje: řec. EIDOS, obraz – reálné pravzory, pravá realita, jen ony jsou skutečné; všechny věci jsou podobně jako stíny v mýtu o jeskyni jen odleskem idejí; jsou přístupné rozumovému nahlédnutí: ideje předpokládáme tam, kde řadu věcí označíme týmž jménem; v říši idejí je nejvyšší idea Dobra: to je nejvyšší cíl, poslední cíl světa; je jako slunce zahlédnuté vězněm po vyvedení z jeskyně: osvětluje věci, ale též je živí a dává jim růst; tělo a smysly jsou ta pouta, která člověku brání v přímém náhledu do světa idejí
-
Etika: spění k nejvyššímu cíli, Dobru; péče o duši – přejímá od Sokrata
-
ideální společnost – jsou v ní tři ctnosti = moudrost, statečnost a uměřenost, které reprezentují vládci, strážci a výrobci hmotných statků
-
kritický k demokracii, ideálem je aristokracie – ale aristokracie ducha! Ideálem politiky je mravní život člověka ve společenství, v dobré POLIS (řec. obci)
-
na jeho učení navazují novoplatonikové, křesťanská patristika, renesanční platonismus, Galileo …
-
křesťanství dal ideu, že to krásné přichází až po smrti; dualita: onen svět v křesťanství a říše idejí u Platóna: tento svět je svět stínů
*Ústava
-
mýtus o jeskyni vypravovaný v dialogu Sokratem – lidé jsou spoutáni v jeskyni a nic jiného neznají
-
naše realita je jen stín, ve skutečnosti je mnohem reálnější
-
pokud někdo pozná skutečnou realitu, říši idejí, a pokusí se o tu zkušenost podělit s ostatními v jeskyni => vysmějí se mu
*Dialogy (=fiktivní rozhovory)
-
účelem je rozehrát nějakou hru, forma dialog s hlavním mluvčím – Sokratem
-
nezáleží na čase – setkávají se osobnosti, které se osobně nemohli potkat
-
dochovalo se jich asi 30 – např : Obrana Sokratova, Kriton (o poslušnosti §), Protagoras (o ctnosti), Gorgias (o řečnictví), Faidros (nauka o idejích), Faidón (o nesmrtelnosti duše)
-
ARISTOTELÉS (vytvoření systému, názory etické a politické)
●Aristotelés
-
384 – 322 pnl. (pocházel z polostrova Chalkidiké)
-
jeho otec byl dvorním lékařem působícím na dvoře Filipa II. Makedonského
-
V 17 letech vstoupil do Platonovy Akadémie
-
byl povolán do Makedonie jako vychovatel následovníka trůnu – Alexandra Velikého
-
po návratu do Athén se věnoval učitelské a vědecké činnosti => založil školu zvanou Lykeion (=lyceum) = též zvaná peripatetická škola => peripatos = kryté sloupoví, žáci kolem sloupů chodili a filozofovali
-
po náhlé smrti Alexandra byl obviněn z bezbožnosti => utekl => následující rok zemřel
-
chtěl pojmout veškeré vědění své doby, a to systematicky a logicky
-
idea na rozdíl od Platona není oddělený praobraz v ideálním světě, ale forma vlastní každému jsoucnu, která formuje látku
-
všechna jsoucna jsou ze dvou základních složek: forma (=morfé) a látka (=hylé) => při styku formy s látkou dochází k pohybu, jestliže existuje nějaký pohyb, musí být nějaký prvotní hybatel
-
esence – bytnost = společný jmenovatel všech jsoucen
=> 4 základní příčiny jsoucna:
-
causa materialis = příčina hmotná, látka
-
c. formalis = idea, forma svícnu, co z té látky vznikne
-
c. efficiens = příčina působící, ten kdo působí a uvádí celou akci do pohybu (řezbář)
-
c. finalis = účel, výsledek dávající smysl procesu vzniku (svícen na hromnice)
-
vše je v přírodě uspořádáno účelně, má to nějaký cíl = telos => teleologie = nauka o smyslu, vše co existuje, směřuje k uskutečnění účelu, který je tomu dán x (teologie „věda“ o Bohu)
-
duše má tři části = rostlinnou, živočišnou a myslící
-
sylogismus = nástroj úsudku, pomocí něhož lze dospívat k nějakým závěrům ze dvou premis: věty obecné a věty speciální; je to úsudek deduktivní – opakem dedukce je indukce: z jednotlivých pozorování dospějeme k obecnému úsudku
=> logické soudy
-
subjekt a predikát = minimálně dva pojmy, které musí obsahovat každý logický soud; subjekt je ten pojem, o kterém se vypovídá, predikát je výpověď o úsudku
-
zásada sporu = to co je, nemůže zároveň v tomtéž ohledu nebýt
-
zásada identity (totožnosti) = věc je tím, čím je, A=A a nikoli nonA
-
zásada vyloučení třetího = nějaká věc buďto je nebo není, třetí možnost neexistuje
-
zásada dostatečného důvodu
=> SPISY:
-
jsou členěné podle pořadatele Aristotelova díla = Andronika Rhodského
1.)Logické : *Organon = nástroj, tj. nástroj ke správnému filozofickému myšlení => *Analytiky (2), *Kategorie, *Topiky
2.)Přírodovědné :*Fyzika, *O duši, *Meteorologie
3.)Metafyzika : *Metafyzika
4.)Etické : *Etika Nikomachova (=jméno jeho otce a syna, věnována synovi) – nejdůležitějším úkolem etiky je hledat dobro a cesty k dosažení
5.)Politické : *Politika – první ucelená nauka o státě a právu, moc má náležet střední vrstvě otrokářů
*Ústava – hlavním zájmem je člověk a polis
-
HELÉNISTICKÉ OBDOBÍ V ANTICKÉ FILOZOFII
-
4. - 1. století pnl.
-
Helénismus = nová epocha řeckých dějin (výboje a vytváření říše Alexandra Velikého)
-
řecká kultura se rozšiřuje za své hranice a obohacuje se o nové vlivy
-
úkolem helénistické filozofie je učit člověka, jak žít mravně, hodnotně a smysluplně
-
filozofie se orientuje převážně na etiku
-
nový způsob filozofie přinášejí : Stoikové, Epikurejci, antičtí Skeptikové a Novoplatonismus
=> Eklekticismus :
-
netvůrčí přejímání a napodobování různých názorů, postojů a způsobů tvorby => vytváří se tak nová stanoviska
=> Synkretismus :
-
náboženské a kulturní prvky z různých okruhů se spojují v jeden celek => vznikají nová náboženství a kultury
-
EPIKÚREISMUS
-
spatřuje nejvyšší dobro ve stavu, kdy člověk necítí bolest v těle ani neklid v duši (ataraxie)
-
slast = nepřítomnost strastí, i slast intelektuální
-
individualistická => každý se má starat jen o své nejvyšší dobro, stáhnout se z veřejného života
● Epikúros ze Samu
-
zakladatel Epikúreismu
-
filozofie = jednota fyziky, logiky a etiky
-
odmítá Demokritovy názory (atom se pohybuje po předurčených drahách) => svobodně smýšlející člověk je tvořen pouze atomy, které se volně pohybují
-
cílem života je slast = neexistence bolesti a chorob tělesných i duševních
┌ trvalejší (=duševní) slasti = důležitější
└ nižší (=tělesné) slasti
-
STOICISMUS
-
nejvlivnější helénistický filozofický směr
-
stoa poikilé = sloupořadí budovy v Athénách, kde se Stoikové scházeli
-
filozofii dělili na logiku, fyziku a etiku (té jsou podřízeny i logika a fyzika)
-
univerzalismus v myšlení => chtěli rovnost lidí (nerozlišovat Řeky a Římany a barbary)
-
i když neměli rádi křesťany a nechtěli s nimi mít nic společného => upravili cestu křesťanství = kladli důraz na totéž, co bylo pro křesťanství dobré (= pravda, statečnost, uměřenost, rozum …)
-
měli pocit, že je dobré se podřídit nějakému řádu, vzdát se vlastních vášní a touhy pro dobro ostatních = apatheia (apatie) = nevášeň, zbavení se
-
starší stoa (řecké období)
● Zenon z Kitia
-
žák jednoho z Kynicků => nelíbili se mu jeho myšlenky => založil si vlastní myšlenkový směr = stoicismus – rozvinuli ho až jeho žáci
● Kleanthés
-
žák Zenona z Kitia
-
systematizoval a doplnil Zenonovy myšlenky
● Chrysippos
-
žák Zenona z Kitia
-
dal učení „staré stoi“ konečnou podobu
-
střední stoa (přenos stoicismu do Říma)
-
stoikové měli velký vliv na politiku – rádcové politiků a králů
● Poseidonios
-
hlavní představitel střední stoy
-
mladší stoa (Římské období – šířil se ve všech společenských vrstvách, viz. Epiktetos X Marcus Aurelius)
● Seneca
-
vychovatel císaře Nera => donutil ho k sebevraždě
-
osobní život byl v rozporu s jeho učením => zavrhoval honbu za bohatstvím, ale sám půjčoval peníze na vysoký úrok (jeden z nejbohatších lidí své doby)
-
nejvíce ho zajímala etika = > ovlivnil křesťanskou etiku
-
teoreticky se hlásil k učení o rovnosti lidí :
„Otroci jsou stejní lidé jako svobodní.“
*Listy Luciliovi – psáno formou dopisů
● Epiktetos
-
původně otrok => po osvobození přednášel filozofii
-
člověk se má snažit vzděláním osvododit duši
-
svoboda = mravní vlastnost, která je dostupná každému bez ohledu na scoiální postavení
● Marcus Aurelius
-
jeden z nejvýznamnějších římských císařů
-
myšlenkově patřil mezi stoiky => potlačoval své vášně a touhy pro dobro celku, státu => žil zdrženlivým životem, plnil své povinnosti, opovrhoval nádherou a pohodlností => většinu života strávil ve vojenských táborech
-
jeho filozofií bylo vést život podle zákonů přírody
*Hovory k sobě
-
SKEPTICISMUS
-
směr vycházející z gnozeologické problematiky (=teorie poznání – věnuje se problematice věčného poznání – zdroje, podmínky, pravda, ověřování)
-
reakce na spor mezi stoickým a epikurovským pohledem
-
zakladatel : Pyrron z Elidy
● Pyrron z Elidy
-
filozof, který usiluje o blažený život si musí zodpovědět tři otázky :
1.)Jaké jsou věci ? - Nemohu je poznat, poznávám je pouze tak, jak se mi jeví.
2.)Jaký postoj k nim zaujímám? - Jetsliže jsou věci nepoznatelné, nemůžu o nich nic tvrdit.
3.)Co tím získám ? - Klid.
Období střední skepse :
-
názor o podobnosti pravdě = naše poznání nevede k pravdě, ale vede k něčemu, co je pravdě podobné
● Sextos Empeirikos
-
odmítal tzv.velké pravdy, které mají tendence směřovat k dogmatismu
-
NOVOPLATONISMUS
-
2. - 6. století
-
zakladatel : Ammonios Sakkás => jeho názory rozvedl Plotinos
● Plotinos
-
spojil Platona s mystikou (= vliv orientálních principů)
-
jeho spisy vydal jeho žák = Porfyrios
-
díla jsou rozdělená do 9 částí (=Enneady, Devítky) – etická, o světě, o duši, o dobru …
-
Emanace = na začátku je bůh (=dobro) => z něho se emanuje (vyzařuje) duch => z něj duše => z ní tělo (= zlá a nepřátelská hmota => je nutné se ji zbavit), (soma = tělo + séma = vězení => tělo je pro duši vězením); úkolem člověk je navrátit se zpět k bohu
● Porfyrios
-
žák Plotina => vydal jeho díla
-
odpůrce křesťanství a propagátor vegetariánství
● Iamblichos
-
rozšířil novoplatonismus v Sýrii
● Proklos
-
529 nl – byla Platonova akademie uzavřena císařem Justiánem – dělal opatření proti pohanství => uzavřela se tak éra antické filozofie (poč.v Milétu)
-
počátek historie, v níž se filozofie podřídila teologii
