02 - KOSMOLOGIE-ŘECKÁ PŘÍRODNÍ FILOSOFIE
Kateřina Štolová
Přírodní filosofie
- zabývá se výkladem podstaty přírody,jejích forem, jevů, změn, …
- snaží se objasnit zákonitosti přírodního dění
- řeší 2 témata - kosmos- řeší jakým způsobem vznikl svět, víra v to, že svět má své pevné uspořádání
- arché- prazáklad světa, počátek a konec všeho
- Míléťané
- první filosofové realizující přechod od mýtu k filosofii
- orientace na svět jako na přírodu, příroda je uspořádaný a jednotný celek (kosmos), jehož jednota je dána jeho počátkem (arché), z něhož všechno vzniká i do něhož vše zaniká
- i když se věc mění, její podstatou je stále arché
- pro Milétskou školu je typické, že se ptá na podstatu věci
→ hledání pralátky
- Thales- arché- voda
- Anaximandros
- arché- apeiron= neurčitý princip, to, co nemá hranice, dává věcem možnost vzniknout a zaniknout
- zabývá se otázkou vzniku a zániku, zánik považuje za trest
- aby mohla nějaká věc vzniknout, musí jiná zaniknout
- Anaximenés
- arché- mlha, neurčitý vzduch
- představoval si věci jako zhušťování a zřeďování vzduchu
- Pythagorovci
- pokračovali v Pythagorově filosofii- zkoumali svět na základě čísla, které je principem jsoucna
- jejich filosofie se splétá s učením o převtělování duší (orfismus) - osvobodit duši z koloběhu životů lze dodržováním přísných životních zásad
- Pythagoras ze Samu
- považován za prvního, kdo objevil slovo filosof
- založil svou školu v Itálii a Sicílii
- hledá princip zakládající řád kosmu v čísle- číslu se podle něj podobá všechno
- číslo podle něj ve vztahu k věcem vyjadřuje nejen jejich rozměr či počet, ale i kvalitu
- celek světa je kosmem (řádem), který je výsledkem harmonických poměrů, vyjádřených čísly
- každá věc má dvě stránky – hmotnou a číslo
- matematik ( pythagorova věta), filosof, astronom
- Hérakleitos z Efezu
- z královského rodu, vzdal se své královské hodnosti kvůli svému znechucení politikou v Efezu a protože se chtěl plně věnovat filosofii
- všemu je společný logos (rozum, řád, zákon), podle něhož se řídí příroda ve své podstatě i ve svých vnějších projevech
- podstatou světa je oheň- v jeho rozněcování a zhasínání vznikají, mění se ve svůj protiklad a zanikají jednotlivé věci, dle zákona logu
- vše plyne, mění se- příčinou neustálé změny věcí je boj od sebe neoddělitelných vnitřních protikladů, které však spojuje harmonie (Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky)
- z jeho díla zachovány pouze zlomky
- dílo: Panta rei- všechno je v pohybu
Peri Fiseós = O přírodě
- Eleaté
- filosofové předsokratovského období antické filosofie z 6.-5. st. př. n. l.
- elejská škola- založena ve městě Elea, Itálie
- poukazují na vztah mezi pravým poznáním (výsledek práce rozumu) a pouhým zdáním (výsledek klamu smyslů)
- předchůdce- Xenofanés- kritik antropomorfizace bohů – antičtí bohové byli příliš lidští, kdyby zvířata měla bohy, vypadali by jako zvířata. Pravý bůh je jen jeden, věčný a neproměnlivý, zastánce panteismu
- Parmenidés
- vlastní zakladatel elejské školy
- vychází z Xenofanése
- na své cestě za pravdou opouští smyslové poznání- smysly (Dóxa) vnímají jednotlivosti a ne celek, jsou nedokonale. Rozum (Alétheia) dává poznat skutečnost
- skutečný svět je jediné bytí s vlastnostmi, které plynou z jeho existence- je jen jedno, je celé, nedělitelné, stejnorodé
- Dojem, že se svět mění je jen iluze daná tím, že se měníme my
- Zenón z Eleje
- snažil se Parménidovu teorii o existenci jediného bytí a neexistenci pohybu dokázat prakticky
- dialektika – forma diskuze při níž se má dojít k nějakému výsledku
- aporie- paradoxy týkající se pohybu- např. Achilles a želva- želva vystartuje s náskokem a tak jí Achilles nikdy nedožene
- cíl- upozornit na iluzivnost smyslového poznání
- Mladší fyzikové
- snaží se sjednotit Hérakleitovo i elejské učení → slučováním neměnných základů bytí vzniká dynamická proměnlivost přírody (eklektismus)
- dynamický princip- vede základy bytí ke slučování, po určité době působí na neměnná tělesa a rozloží je opět do uvedených základů
- Empedoklés
- svět kolem nás se nemůže skládat jen z jedné příčiny→ 4 živly (voda, oheň, země, vzduch), jsou neměnnými základy světa, spojují se láskou a rozdělují nenávistí (svárem)
- živly se buď slučují nebo odlučují, čímž vzniká síla, díky níž buď vzniká nebo zaniká život- aby mohlo něco vzniknout, musí být zastoupeny všechny živly
- eklektik
- zastánce reinkarnace
- bytosti se rozdělují na vývojově nižší a vyšší, on sám se považoval za rovného bohům
- Anaxagorás
- Působil v Athénách, Ionská škla
- za neměnné základy světa považuje tzv. semena- je jich nekonečně mnoho, dají se stále dělit
- Nús- princip, který semena spojuje ve věci i věci ničí a rozděluje je zpět na semena
- vyhnán z Athén za beznabožství
- Periklés
- athénský demokratický politik a státník – významný projev o demokracii- zřízení, které umožňuje každému dosáhnout svobodného rozvoje osobnosti
- Atomisté
- navazují na mladší fyziky, hl. Anaxagora
- Leukippos
- zakladatel atomismu
- zákon kauzality- žádná věc se neděje bez příčiny, vzniká z nějakého důvodu, řetězení příčin
- Démokritos
- svět je jednota atomů (jsoucna) a prázdna (nejsoucna)
- atom= nedělitelná, okem neviditelná částice bytí, pohybují se po předurčených drahách v prázdném prostoru, který tvoří nejsoucno
- vzájemné spojování atomů (díky háčkům, jimiž jsou vybaveny) dává vzniknout jednotlivým věcem i lidské duši, které jsou směsí atomů a prázdna
- popírá nesmrtelnost duše- smrt znamená rozpad atomů duše i těla
- vlastnosti věcí vyplývající z atomů: hustota, hmotnost, tvrdost
- ostatní vlastnosti jsou subjektivní vyplývající ze smyslú( barva, chuť, vůně,..)
- Cílem života je ataraxia- stav spokojené mysli
- Epikuros ze Samu
- v období helénismu, navazuje na atomisty
- odmítá Demokritův názor, že se atomy pohybují po daných drahách – svobodně smýšlející člověk může být tvořen jen z částic, které se svobodně pohybují
- svobodné dráhy atomu jsou nejen základem svobody člověka, ale i jeho odpovědnosti za svůj život
