Otázka 14a - Obraz 1.světové války v české a světové literatuře

od Zuzany Štůlové

 

1) Světový protiválečný román 

Erich Maria Remarque:

Válkou bezprostředně ovlivněn, ze školy odešel do války, měl řadu plánů, po válce těžko hledal místo v životě, spousta povolání( učitel, účetní, hrál na varhany).

Věnoval se literatuře.

 

Tvorba: 1. světová válka:

Na západní frontě klid: hlavní postava Pavel, narukuje na frontu hned ze školy, do války

                                     odchází se spolužáky s přesvědčením, že je správné bojovat za vlast,

                                     po několika dnech už pochybuje.

Děj naturalistický, úvahové složky, vnitřní monolog, název je ironicky(jeden život ve válce nic neznamená), celý román je psán ich- formou jenom poslední odstavec er- forma.

Cesta zpátky: volné pokračování, hlavní postava Arnošt odkazuje a postavy z minulého

                       románu, konec války, situace kdy se vrací domu, nejsou schopni v životě

                       zakotvit.

 

Henri Barbusse:

Oheň: jedna z prvních reakcí na válku, deník jedné vojenské čety, zachycuje kruté obrazy

           zkušenosti, příběhy.

           Prokládané úvahami bez ústředního hrdiny.

           Jednotlivé kapitoly: samostatně, mohly by tvořit povídku                                  

Kapitoly: Vajíčko: přímá řeč, reportážní prvky.

               Oheň a obvaziště: Děj dramaticky vrcholí, utrpení vojáků, pak nastává uvolnění-

                                               jak vojáci prožívají svojí dovolenou, je tam ukázáno a rozdíl mezi vojáky a lidí v zázemí. 

 

Romain Rolland:

Petr a Lucie: novela, reakce na válku, milostný příběh, válka ničí lásku- zahynou při

                     bombardování.

                     Velmi kontrastní válka- láska.

                     Z pohledů civilistů, obě postavy jsou kontrastní

                     Lucie: praktická, chudá, vydělává obrazy, matka v továrně

                     Petr: Pohrdá obrazy a pohrdá prací její matky, idealista, nevidí realitu.

Moment odcizení: Petrův bratr se vrací z války na dovolenou- nerozumí si s okolím, využívá

                              psychologii- dialog.

 

Ernst Hamingway:

Sbohem armádo: autobiografické prvky, voják je raněn a skončí v nemocnici, zamiluje se do

                            sestřičky. V románu dívka zemře při porodu( ve skutečnosti se rozešli kvůli

                            věku)

Komu zvoní hrana:španělská občanská válka, sleduje osudy republikánských vojáků a milostný vztah.

 

Thomas Mann:

Úvahy nepolitického člověka: zastával se války, neodsuzoval ji, později prohlásil že se mýlil,  rozpor se svým bratrem Heinrichem.

 

2) Česká protiválečná tvorba:

Jaroslav Hašek:

1 světová válka- musel narukovat, upadl do ruského zajetí- legie, po válce se vrátil domů, literární činnost, začal psát své nejznámější dílo:

 

  Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války: satirický obraz rakouské monarchie, militarismus. Švejk se bránil svou hloupostí, rozkazy plnil doslova, ukazoval na jejich  nesmyslnost, vyvolával zmatek, z každé situace se dokázal dostat svojí výmluvností. Forma je uvolněná, zdůrazněny Švejkovy hovory, vyprávění z příkladů ze života, hovorová, obecná čeština, vulgarismy, germanismy.

 

Karel Konrád:

Rinaldino: reakce na 1 světovou válku, nikde se tam o tom ale nemluví, jak žili ti co válkou

                  prošli, popisuje studentský život, hlavní postava jde do války, po válce se stane

                  z nešťastné lásky vůdcem loupežníků.

 

Rozchod: román, reportážní prvky, rozhraní beletrie a literatury faktu, vlastní vzpomínky a

                přítelův deník. Hlavní postava Emanuel Purkyně- biolog a Josef Hubáček- malíř,

                proti válce bojují různými způsoby, Turkyně myslí na vědu(vnitřní svoboda)

                Hubáček se nechová jako voják(neplní povely), válka psychicky ničí.

 

Richard Weiner:

Ovlivněn expresionismem(strach, úzkost, tíseň), psychologie.

 

Litice: Povídky, psychologická próza, vliv Freunda.

           Podvědomí vojáka sužován hrůzou, napětím, únavou.

 

Legionářská próza:

Legie: vojáci, kteří padli do zajetí nebo sami přešli na druhou stranu, na straně dohody, proti Rakousku- Uhersku.

Pochází od prvních účastníků, legionářů na ruské frontě.

 

Rudolf Medek:

Legionářská epopej: 1díl: Ohnivý drak(život v Čechách před válkou)

                                 2díl: Veliké dni: (poměry v ruské armádě, legie, rozklad ruské armády, končí bitvou u Zborova)

                                 3díl: Ostrov v bouři: (Ostrovem míní legie, jsou organizované v chaosu)

                                 4díl: Mohutný sen(snaha dostat se domu přes Rusko- nepodařilo se)

                                 5díl: Anabáze(cesta pře Sibiř do Vladivostoku- Evropa)      

 

Josef Kopta:

Třetí rota: román, osudy legionářů, bitva U Zborova, probíjení se na Sibiř.

Třetí rota na Magistrále: Československo samostatné, touha po návratu, únava,návrat do vlasti  

 

František Langer:

Železný vlk: boje legionářů na sibiři.

Pes druhé roty: pro děti.

 

Karel Čapek:          

Boží muka: napětí, úzkost válečné doby, jsou nedějové, je tam nějaká záhada, filozofické

                   detektivky. Šlépěj ve sněhu.

 

Karel Poláček:

Románová pentalogie: jeden díl se za války ztratil

1 díl: Okresní město: život před válkou, maloměšťáctví, stereotypní život.

2díl: Hrdinové táhnou do boje: Jak válka zasáhla do života. 

3díl: Podzemní město: osudy vojáků z okresního města ve válce, společenské rozvrstvení.

4díl: Vyprodáno:okresní město po válce, život se nemění, lidé jsou pořád stejní.

 

Marie Pujmanová:

Povídky z městského sadu: ovlivněna 1 světovou válkou

                                            Před hlavním nádražím se utvářejí životy, příběhy postav, vstupuje v pozadí válka.