Otázka 07 - Barokní umění, české baroko a jeho význam
od Martiny Souškové
-
významný sloh pro České země
-
rozporuplná doba – rekatolizace, doba pobělohorská, germanizace – odchod protestantských umělců do exilu
-
rozvoj šlechtické kultury – někteří šlechtici se obohatili na konfiskacích
-
rané – počátek 17. stol
-
vrcholné – přelom 17. a 18. stol
-
pozdní – do 19. stol – hlavně selské baroko
-
starší památky se předělávají v barokním stylu
-
dynamické, iluzivní – vliv Italského baroka – barokní klasicismus velmi málo
architektura
-
smysl pro dominantu – výrazný prvek v krajině
-
barokní dualismus – kontrast klidné fasády s dynamickou výzdobou uvnitř
-
klenba – hlavně valená, česká placka
typy staveb
-
kostely, kláštery, poutní místa, jezuitské koleje, kaple, boží muka, fary
-
zámky, letohrádky, statky, paláce, měšťanské domy, zahrady
stavitelé
-
Kryštof a Kilian Ignác Dienzenhofernové
-
Jan Blažej Santiny – barokní gotika – používá gotické architektonické prvky
památky
pražské
-
chrám sv. Mikuláše - na Malé straně
- pol 18. stol – věž upravená později, stavitelé – Dienzenhofernové
- hlavní loď s kupolí, nástropní fresky, plastiky, cyklus obrazů Kristovy pašie od Škréty
-
Břevnovský klášter
- podle projektu Dienzenhofernů, románská krypta
-
Klementinum
- jezujitská kolej, architekti – Luragové a Dienzenhofernové
- 4 dvory, sály, křížová chodba, 2 kostely(sv Slvatora a Klimenta), zrcadlová kaple
- bohatá výzdoba – štuky, fresky, sochy od Brandla
-
Kostel sv Jakuba na Starém městě
- původně gotický, průčelí barokní
- zdobený – štuky, sochy - Brandl, fresky – Škréta
-
crám sv Mikuláše na Staroměstském náměstí
-
Valdštejnský palác
-
Černínský palác
-
Lobkovický palác
-
Toskánský palác
mimopražské
-
Svatý kopeček u Olomouce
- poutní areál – 17 – 18. stol
- bohatá výzdoba, kupole, nádvoří
-
Kostel Lomec
malířství
-
vysoce rozvinuté – oltářní malba, fresky- iluzivní malby
-
dekorativní malba – štíty, tapety...
Karel Škréta
-
vychováván strýci, s matkou emigroval do Saska – pak v Itálii – studoval mistry
-
návrat do Prahy – zakladatel barokní malby
-
oltářní obrazy, portréty
-
dramatičnost, monumentálnost, řada detailů, psych hloubka
-
Kristovy pašie – Paris a Helena
-
Nanebevzetí – sv Martina se dělí s žebrákem o plášť
Petr Brandl
-
hlavní představitel českého vrcholného baroka
-
v malířském učení – vliv vlámských mistrů – obdivoval Škrétu a Lišku
-
pracoval pro církev a šlechtu – uznávaný, úspěšný
-
dramatičnost, šerosvit – rafinované světelné zdroje
-
modelace postav, psychologie
-
Křest Kristův – Sen proroka Eliáše
-
Vykládající apoštol – Smrt poustevníka Vindíře
Václav Vavřinec Reiner
-
fresky, oltářní obrazy - dynamická rozevlátá kompozice, zájem o krajinu
-
vyzdobil Černínský palác, Krajina s výrovkou
Jan Kupecký
-
reprezentativní portréty, psychologické prokreslení
-
Podobizna malíře miniatur, Podobizna umělce malujícího svou ženu
Václav Hollar
-
významný grafik, žil v Anglii – ve službách hraběte
-
dokumentární grafiky – pohledy na Londýn, cykly – hmyz, mušle, zvířata
sochařství
-
řada žánrů – olářní sochy, morové sloupy, pomníky, dekorativní plastika
-
dynamické v pohybu – rozevláté drapérie, mohutná gesta
-
sdružování soch na různých místech – Kuks, Karlův most
Ferdinand Maxmilian Brokof
-
ze známé sochařské rodiny – sochařská dílna v Praze
-
nový typ barokního pomníku – celý v pohybu – podstavec – tvořený těly, zvířaty
-
mohutné svalnaté sochy
-
Karlův most – Ignác z Loyoly, František Xaverius, sousoší s Turkem
-
Morový sloup na Hradčanském náměstí, Mouřenín – Morzinský palác v Nerudově ulici
Matyáš Bernard Braun
-
tyrolského původu – velká sochařská dílna v Praze, v mládí v Itálii – ovlivněn Berninim
-
rozevlátost – působí téměř nehmotně – přehnaný pohyb
-
Vidění sv Luitgardy
-
kolekce v Kuksu – Alegorie ctností a neřestí, Braunův betlém