Otázka 07 - Barokní umění, české baroko a jeho význam

  od Martiny Souškové

  • významný sloh pro České země

  • rozporuplná doba rekatolizace, doba pobělohorská, germanizace – odchod protestantských umělců do exilu

  • rozvoj šlechtické kultury – někteří šlechtici se obohatili na konfiskacích

  • rané – počátek 17. stol

  • vrcholné – přelom 17. a 18. stol

  • pozdní – do 19. stol – hlavně selské baroko

  • starší památky se předělávají v barokním stylu

  • dynamické, iluzivní – vliv Italského baroka – barokní klasicismus velmi málo


 

architektura

  • smysl pro dominantu – výrazný prvek v krajině

  • barokní dualismus – kontrast klidné fasády s dynamickou výzdobou uvnitř

  • klenba – hlavně valená, česká placka

typy staveb

  • kostely, kláštery, poutní místa, jezuitské koleje, kaple, boží muka, fary

  • zámky, letohrádky, statky, paláce, měšťanské domy, zahrady

stavitelé

  • Kryštof a Kilian Ignác Dienzenhofernové

  • Jan Blažej Santiny – barokní gotika – používá gotické architektonické prvky

památky

pražské

  • chrám sv. Mikuláše - na Malé straně

    - pol 18. stol – věž upravená později, stavitelé – Dienzenhofernové

    - hlavní loď s kupolí, nástropní fresky, plastiky, cyklus obrazů Kristovy pašie od Škréty

  • Břevnovský klášter

    - podle projektu Dienzenhofernů, románská krypta

  • Klementinum

    - jezujitská kolej, architekti – Luragové a Dienzenhofernové

    - 4 dvory, sály, křížová chodba, 2 kostely(sv Slvatora a Klimenta), zrcadlová kaple

    - bohatá výzdoba – štuky, fresky, sochy od Brandla

  • Kostel sv Jakuba na Starém městě

    - původně gotický, průčelí barokní

    - zdobený – štuky, sochy - Brandl, fresky – Škréta

  • crám sv Mikuláše na Staroměstském náměstí

  • Valdštejnský palác

  • Černínský palác

  • Lobkovický palác

  • Toskánský palác


 

mimopražské

  • Svatý kopeček u Olomouce

    - poutní areál – 17 – 18. stol

    - bohatá výzdoba, kupole, nádvoří

  • Kostel Lomec


 


 


 


 


 

malířství

  • vysoce rozvinuté oltářní malba, fresky- iluzivní malby

  • dekorativní malba – štíty, tapety...


 

Karel Škréta

  • vychováván strýci, s matkou emigroval do Saska – pak v Itálii – studoval mistry

  • návrat do Prahy – zakladatel barokní malby

  • oltářní obrazy, portréty

  • dramatičnost, monumentálnost, řada detailů, psych hloubka

  • Kristovy pašie Paris a Helena

  • Nanebevzetí sv Martina se dělí s žebrákem o plášť


 

Petr Brandl

  • hlavní představitel českého vrcholného baroka

  • v malířském učení – vliv vlámských mistrů – obdivoval Škrétu a Lišku

  • pracoval pro církev a šlechtu – uznávaný, úspěšný

  • dramatičnost, šerosvit – rafinované světelné zdroje

  • modelace postav, psychologie

  • Křest Kristův Sen proroka Eliáše

  • Vykládající apoštol Smrt poustevníka Vindíře


 

Václav Vavřinec Reiner

  • fresky, oltářní obrazy - dynamická rozevlátá kompozice, zájem o krajinu

  • vyzdobil Černínský palác, Krajina s výrovkou

Jan Kupecký

  • reprezentativní portréty, psychologické prokreslení

  • Podobizna malíře miniatur, Podobizna umělce malujícího svou ženu

Václav Hollar

  • významný grafik, žil v Anglii – ve službách hraběte

  • dokumentární grafiky – pohledy na Londýn, cykly – hmyz, mušle, zvířata


 

sochařství

  • řada žánrů – olářní sochy, morové sloupy, pomníky, dekorativní plastika

  • dynamické v pohybu – rozevláté drapérie, mohutná gesta

  • sdružování soch na různých místech – Kuks, Karlův most


 

Ferdinand Maxmilian Brokof

  • ze známé sochařské rodiny – sochařská dílna v Praze

  • nový typ barokního pomníkucelý v pohybu – podstavec – tvořený těly, zvířaty

  • mohutné svalnaté sochy

  • Karlův most – Ignác z Loyoly, František Xaverius, sousoší s Turkem

  • Morový sloup na Hradčanském náměstí, Mouřenín – Morzinský palác v Nerudově ulici


 

Matyáš Bernard Braun

  • tyrolského původu – velká sochařská dílna v Praze, v mládí v Itálii – ovlivněn Berninim

  • rozevlátost – působí téměř nehmotně – přehnaný pohyb

  • Vidění sv Luitgardy

  • kolekce v Kuksu – Alegorie ctností a neřestí, Braunův betlém