Otázka 01

od Kateřiny Štolové

Pravěké umění a umění přírodních národů

Pravěké umění

Pravěk zahrnuje období vzniku a vývoje člověka, lidské společnosti a kultury od 3 milionů let př. n. l. do 4. tisíciletí př. n. l.

Pravěk dělíme na

starší dobu kamennou tzv. Paleolit (cca 3mil.-11.st.př nl.)

 mladší dobu kamennou-Neolit (do5200přnl) doba bronzová a železná 3500 - 700 před Kristem. Mezi těmito obdobími probíhá tzv. neolitická revoluce, kdy dochází ke změně způsobu získávání obživy od sběru a lovu k prvotnímu zemědělství, tato změna má vliv i na rozvoj výtvarného umění.

Hlavním znakem pravěkého umění je jeho náboženská funkce. Výtvarné výtvory jsou součástí rituálů a magických úkonů, lidé jejich pomocí přivolávají úspěch v lovu či větší úrodu.

Malířství

- barvy – minerální pigmenty, oxidy kovů (Mn), čisté nebo rozmíchané s vodou a zvířecím tukem
- nanášení rukou, kostěným štětcem se špičkou z chomáče zvířecí srsti
- technika nástřiků – úzkou kostěnou trubičkou foukal barevný prášek na vlhkou stěnu jeskyně

-         Jeskyní malby

o       Námětem jsou především lovená zvířata-mamuti, bizoni, jeleni či antilopy - ta jsou zobrazována zjednodušeně, ale přesně, často mají vyznačené srdce a důležité orgány. Na nálezech na jeskynních zdech lze najít stopy hrotů oštěpů, což dokazuje náboženský význam maleb.

o       Materiály: uhel, hlinka, vyrývání kamenem, využití kouře

o       Nejznámější naleziště: Altamira, Lascaux [laskó], Šipka

-         Skalní malby

o       Vznikají v neolitu, hlavně ve středozemní oblasti na odlehlých chráněných stěnách

o       Námětem je především člověk, zachycován při tanci nebo lovu

o       Materiály jsou různorodější

 

Sochařství

-         tzv. Venuše – drobné sošky žen, vznikaly v paleolitu, symbolizují plodnost, zachování rodu

-         materiály: hlína, kámen, kost, dřevo

-         nálezy: Věstonická Venuše, Willendorfská V., Idol z Mentonu

-         keramika
- atribut neolitu – rozvíjí se v této době
- různé tvary s náznaky zdobení, užitková keramika
- druhy podle výzdoby – lineární (Bylany u Kutné Hory), vypichovaná (Praha-Šárka), malovaná (j.Morava), zvoncovitá

Dalšími projevy výtvarného umění v pravěku jsou drobné rytiny na ploché kosti nebo kameny a různé rituální předměty

Architektura

-         obytná (sruby, chýše)se nedochovala

-         megalitická – osamělé kameny vztyčené a opracované člověkem, nejspíš náboženská a astronomická fce

o       menhiry – jeden kámen

o       dolomeny – dva kameny kolmé a přes ně jeden vodorovně tvořící architráv

o       kromlechy – kruhy

-         památky

o        Carnak v Bretani

o       Stonehange v GB – Kremlech z dolmenů, fce astronomická

o       Mutějovické řady u Rakovníka

Doba bronzová
- keramika a způsob pohřbívání rozdělili Evropu na několik kultur

1. unětická (1800-1500 př.n.l.) – starší doba bronzová
- podle nálezů z Unětic u Roztok u Prahy
- keramika střídmě zdobená, perfektně vypracovaná (nádoby s uchem dole)
- zbraně a nástroje z bronzu, kamene a kostí
- jemně propracované šperky
- tkaní látek
- specializace: kovolitectví, kovotepectví
- pohřby – ve skrčené podobě, hroby – vydlabané kameny

2. mohylová (1500-1100 př.n.l.)
- příchod nového etnika (pastevci j.Karpat a Podunají) – usazuje se v úrodných oblastech – Č.Budějovicko, Plzeňsko, Z a SZ Čechy)
- nové zbraně: dlouhé bronzové a kamenné meče, dýky, hroty
- pohřbíváni pod navršené mohyly

3. popelnicových polí (1200-700 př.n.l.) – mladší doba bronzová = lužická kultura
- žárové pohřbívání = popel v keramických nádobách
- rituální kanibalismus (obětování lidí i zvířat),
- náboženství – od anismu = víra v nadpřirozené síly k polyteizmu = zbožňování některých přírodních jevů
- opevněné osady

4. knovízská a milečská
- stř., j., SZ Čechy
- žárové i kostrové hroby.

Doba železná
- znalost hrnčířského kruhu – zdokonalení keramiky
- tkaní látek
- šperky – zlato, stříbro, bronz, železo s geometrickými tvary- spirály, propletence a zvěrnými motivy
- ražení mincí – statérů

Keltové – mladší doba železná 400-0př.n.l.

-         první etnická složka u nás, kterou dokážeme pojmenovat

-         zbytky kultury ve Skotsku a Irsku

-         na vysoké úrovni

Germáni, Vikingové

 

Umění přírodních národů

Znakem přírodního umění je, že až do konce 19. stol zůstalo na úrovni pravěku – později vliv civilizace (př. Použití korálků u prérijních indiánů); náboženský význam, jde často o předměty umělecko-řemeslné výroby = předměty denní potřeby; expresivní výraz, který vede k uvolnění forem

Hlavní skupiny přírodních národů

-         rovníková Afrika (Kongo, Niger)

-         američtí indiáni

o       prérijní

o       amazonští

-         Oceánie, Austrálie

-         Eskymáci

-         Kočovníci vnitřní Asie

Přírodní národy rozdělujeme podle jejich způsobu obživy, který ovlivnil jejich způsob života i výtvarný projev

-         lovci a sběrači

        na úrovni paleolitu

        křováci, eskymáci, aboridžinci, lesní indiáni

-         pastevci, zemědělci, lovci

        mexičtí indiáni, černoši, někteří prérijní indiáni

        nejvyšší úroveň, stálá obydlí, kult Země, kruté náboženské obřady

        totemy, skalní kresby a malby, obydlí a jejich vybavení

 

-         pastevci a kočovníci

        Mongolska a Tibetu, prérijní indiáni

        Umění omezeno na předměty denní potřeby a náboženské artefakty

        Nutnost mobilnosti

Společné projevy: šperky, hudební nástroje, masky, obydlí-stěny jurty nebo tee-pee, malba na tělo, tetování, taneční kroje, masky

Velice často se projevují kmenové odlišnosti-lze určit odkud předmět pochází

Umění přírodních národů ovlivnilo řadu moderních a současných umělců

            -Pablo Picasso

            -Josef Čapek

            -Jiří Anderle

            -Artbrut