08- Francouzské osvícenství v 18.stol.
Monika
- znaky osvícenství:
1. Kritika společnosti, absolutismu a náboženství
2. Vědecký duch - osvícenství je obdobím vydávání encyklopedií – naučných sborníků.
Encyklopedie byla dílem akademiků a měla být přehlídkou toho, čeho všeho dosáhl lidský duch.
3. Záliba v pokroku - chválili civilizační vzestup, který je v protikladu k barbarské zaostalosti
FRANCOUZSKÉ OSVÍCENSTVÍ
- 2. pol. 17. stol. - absolutistická vláda Ludvíka XIV., k filozofickému vývoji dochází až po jeho smrti (1715 (=konec absolutismu)), do Francie začíná pronikat ang.filozofie (rozdělení moci na zákonodárnou, výkonnou a soudní, většísvoboda názorů), zájem o anglickou ústavu
- francouzské osvícenství se rozchází s tradicí, kritický pohled na náboženství, absolutismus a společenské mravy → radikální; teoretický podklad Velké francouzské revoluci
- snaha změnit společnost
Francois-Marie Voltaire (François Marie Arouet)
- kritika nevolnictví a církve(kritika konzervatismu), bojuje proti klerikalismu (církevní politicko–společenský směr, zakládání politických stran → psal pamflety = „hanopisy“ kratší lit.dílo, kritika nejčastěji proti společnosti)
- přikláněl se k tzv. rozumovému náboženství→ důraz na prosté uctívání boha
- byl deistou (Bůh je stvořitel světa , ale už do toho dál nezasahuje)
- hájil determinismus (svět nezáleží na božských silách, vesmír má své zákony)
- bojoval za rovnost lidí před zákonem, svobodu slova, tisku a svědomí → byl mluvčím středních vrstev, stavěl se proti nesnášenlivosti a netoleranci
- byl přesvědčen, že poznáním přír.zákonů a odstraněním náb.pověr bude stvořen dokonalý člověk ® náboženství je však důležité k udržení poslušnosti prostého lidu, k udržení morálky ve společnosti
- církev, společnost, svoboda
-díla - :Filosofické listy o Angličanech
:Základy Newtonovy filosofie
:Candide – kritika Leibnitzovy teorie, že náš svět je ze všech nejlepší
:Filozofický slovník
Jean Jacques Rousseau
- :Rozprava o vědách a umění, :Rozprava o původu a příčinách nerovnosti mezi lidmi - díla
- člověk je od přírody/rodí se dobrý, zkazí ho teprve společnost.
- velký význam v životě člověka hraje výchova. Ta má rozvíjet v člověku jeho dobrý, přirozený základ a chránit ho před škodlivými společenskými vlivy. Výchova má být jiná pro dívky a jiná pro chlapce a má se měnit v různých obdobích života. Civilizace, kultura, věda a umění člověka nepovznášejí, ale kazí.
- poukazoval na negativní stránky rozumu, na korupci a bídu – dává větší důraz na cit než na rozum (= základní a prvotní forma duševní činnosti)
:Rozprava o původu nerovnosti mezi lidmi - člověk žil v přírodním stavu spokojený život, nerovnost až důsledkem soukromého vlastnictví; 2 typy nerovnosti - přirozená (nepřekonatelná,
např. mezi muži a ženami) a sociální – způsobena lidským životem
- 3 příčiny neštěstí (úpadku lidstva): a) vznik vlastnictví (bohatí x chudí)
b) ustavení vrchnosti (vládci x ovládaní)
c) zvrat moci v libovůli (páni x otroci)
→ bída, pokrytectví a morální úpadek společnosti…
:Společenská smlouva - bojovník za svobodu a rovnost
- člověk se rodí svobodný, svoboda je nejvyšší dobro; lid se vzdá své individuality ve prospěch státu
:Emil – o vnitřním vývoji chlapce – narodil se dobrý, zkazila ho společnost...
- cit, individuální, civilizace
dělba moci
Encyklopedie aneb Racionální slovník věd, umění a řemesel – symbol doby
- fr.naučný slovník, 28 svazků, poslání – shrnout dosavadní lidské vědění, pro vzdělávání široké veřejnosti, info z oblastí přírodovědy, historie, umění, filosofie
- encyklopedisté – skupina francouzských pokrokových filozofů a vědců v 18.stol.
- pod vedením D.Diderota a J.B.d’Alemberta >> sepsali a vydali Encyklopedii
- nemají stejné polit.názory, ale spojuje je kritika despotismu(=neomezená vláda jednotlivce) a církve
- Rousseau, Voltaire, Montesquieu, Codillac, ...
mechanický materialismus – extrémní názory karteziánského racionalismu
- inspirovali se Descartem (fr.filozof, matematik a fyzik)
- naprosto potírali samostatnou duchovní existenci a tvrdili, že vše je pouze hmota a její různé projevy
Zbytek je okopírovanej od lucky třískový ze zápisků z hodiny. Nejspíš to bude to co tam patří (nepodařilo se mi na netu něco najít...)
Materialisté
Kritizovali Descartovy principy – podle Descarta jsou 2 (duše a tělo). Podle materialistů existuje jen tělo (hmota). 1.polovina 18.století.
Julien La Mettrie
Materialista.
Dílo – Člověk stroj – člověk je pouhé zařízení, duše je jen součástka tohoto stroječku = myšlení je pouhá funkce těla.
Dietrich von Holbach
Němec, zabýval se zákony přírody. Materialista. Smysl lidského života spočívá v uspokojování potřeb.
Dílo – Systém přírody – bible materialismu, vliv německého systematismu (hledání dokonalého řádu, pečlivost, systematika).
Claude Adrien Helvétius
Francouz, podílel se na tvorbě Encyklopedie. Předchůdce utopického socialismu. (nevím jestli to byl materialista)
Dílo – O člověku.