06 - Filosofie a přírodní věda v období renesance a reformace
Markéta Vrkočová
- renesance (13./14. až 16. st.) – umělecký styl nesoucí se v duchu znovuobjevování antiky
- návrat k antickým ideálům a tedy i k filosofům
- cílem obrození společnosti na základě antických vzorů a ideálů
- duchovní stránka renesance je postižena v humanismu
- pozornost obracena na člověka a jeho vlastní rozum
- do popředí stavěny jednotlivé lidské vlastnosti
- myšlení této doby značně ovlivněno reformací = reformní hnutí za nápravu církve
- požadavek nezkorumpované církve, která by se stala zárukou správnosti víry
- německá reformace – Martin Luther
- zdůraznil váhu individuální víry – reformace vnáší do křesťanství individualismus
Změny, které přinesla renesance – východiska, nové postupy
● změna v komunikaci – vlivem zámořských objevů docházelo ke „zmenšování“ světa
● nové vidění světa – heliocentrismus
- popření toho, co kázala církev
- církev přestala být hlavním ideologem
● nový nástroj k šíření myšlenek – knihtisk
● nové životní styly
- naturalismus
- návrat k přírodě, odmítání askeze
- zahrnuje
sensualismus = smyslovost, vnímání smysly
panteismus = nový pohled na Boha - spojení Boha a přírody (vidění Boha v přírodě a v okolním světe)
- individualismus a antropocentrismus (vše se točí kolem člověka)
- racionalismus = víra v lidský rozum (rozumové ovládnutí skutečnosti)
Sociální myšlení renesance
- v důsledku hroucení středověké kultury (kultury rytířů, církve a učení o trojím lidu) dochází k prohlubování zájmu o sociální otázky
- hledání ideální společnosti
- Nicolo Machiavelli
- dílo Vladař – rady panovníkovi jak vládnout
- prosazuje silný stát s obratným panovníkem v čele
- politický realismus – dějiny nezávisí na Bohu, ale na lidech, národech a především jejich vladařích
- za účelem dosažení politických cílů schvaluje využití jakýchkoliv prostředků bez ohledu na to, co je dobré a co špatné – na úkor morálky
- utopismus
- Angličan Thomas Moore – Utopia - vysněný ostrov, kam umístil svou společnost. Později podle Utopie vzniknul utopický socialismus.
- Angličan Francis Bacon, Ital Tomasso Campanella
- utopie = neuskutečnitelný ideální cíl
- Giambattista Vico (17. až 18. st.)
- vytvořil koncepci historického koloběhu
- dějiny probíhají třemi epochami
a) božská epocha
b) heroická epocha
c) lidská epocha – vláda demokracie
- po jejím vrcholu nastává úpadek – nastolení nového koloběhu, ale na vyšším stupni
Renesanční přírodní filosofie
- Mikuláš Kusánský (15. st.)
- filosof, teolog, diplomat
- spis O učené nevědomosti
- otázka co je Bůh a zda-li je možné ho pochopit
- jako první používá termín nekonečno – Bůh je absolutní nekonečno + je také sjednocením protikladů
- svět je odvozen od božského nekonečna – jedná se o nekonečno složené, plné různých vztahů
x jednotlivé věci jsou však konečné
- hermetismus
- učení o podstatě a příčinách věcí
Objevují se filosofové, pro něž je společné to, že vidí Zemi v souvislosti s vesmírem – jejich názory jsou však rozdílné.
Marsilio Ficino (1433 – 14499)
filosof a lékař
prohlašuje člověka za nejdokonalejší boží výtvor, kterému náleží důstojnost a svoboda
Giovanni Pico della Mirandola (1463 – 1494)
- přináší překvapující pojetí lidské svobody (svoboda volby je podmínkou činu a jeho morálního hodnocení)
Pietro Pomponazzi (1462 – 1524)
- přináší myšlenku smrtelnosti lidské duše, která je závislá dvojím způsobem na hmotě: je závislá na těle a poznává materiální jsoucna.
Giordano Bruno (1548 – 1600)
- italský filosof, nejvýraznější osobnost přírodní filosofie
- dominikánský mnich – řád však díky rozdílnému smýšlení opustil
- vesmír je plný hvězd – i Zemi považoval za hvězdu – když je život na Zemi, může být i na jiných hvězdách (vesmír je proto plný života)
- panteista – Bůh nestojí vně přírody, ale přímo v ní
- v lidských dějinách vidí nekonečné vývojové schopnosti
- pokračoval v universalistickém pojetí vesmíru, Boha a člověka
- vše je nějak obsaženo ve všem
- navázal na hermetiky
Johannes Keppler
- formuloval zákony pohybu planet
- žil na dvoře Rudolfa II.
- nepozoroval jen hvězdy, ale i přírodu – ze svých pozorování vyvozoval různé, nejen fyzikální, ale i filosofické závěry
- vše lze popsat matematicky („Kde je látka, tam je matematika.“)
Galileo Galilei
- zabýval se i mechanikou - mj. vynálezce dalekohledu
- vše je definovatelné a měřitelné, vše lze opět popsat pomocí matematiky
Francis Bacon (1561 – 1626)
- jeho hl. dílo – Novum Organon = Nový nástroj
- základem pozorování empirie (základní zkušenost) a indukce (o dílčích poznatků lze usuzovat určitý závěr)
- i v poznávání může docházet k chybám – existují jevy, které omezují naše poznání – tyto překážky v myšlení nazval idoly
- 4 typy idolů
I. idol jeskyně – předsudek vznikající vlivem lidské individuality
II. idol kmene – předsudek celého lidského rodu (vše posuzujeme z lidského hlediska, nikoli objektivně)
III. idol tržiště – vzniká ve společenském styku, neboť si lidé neváží slov
IV. idol divadla – přechází z generace na generaci, jedná se o přejímání názorů a modelů chování autorit (ačkoliv jsou vymyšlené podobně jako divadelní hry)
Thomas Hobbes (1583 – 1645)
- zkoumal otázky státu, práva a člověka
- přirozeností člověka je egoismus
- aby nenastala válka všech proti všem, vznikl na základě lidské dohody stát – nadřazená, neomezeně silná moc (teorie společenské smlouvy)
- svými názory předjímá pozdější myšlenku absolutismu
V astronomii je heliocentrismus teorií tvrdící, že Slunce je středem vesmíru a sluneční soustavy. Historicky je heliocentrismus protikladem geocentrismu a v současné době modernímu geocentrismu, které kladou jako centrum Zemi. (Rozdíl mezi sluneční soustavou a vesmírem v předmoderní době sice nebyl jasný, ale byl extrémně důležitý vzhledem ke sporu mezi kosmologií a náboženstvím.) V 16. a 17. století, když Koperník, Galileo a Kepler oživili a bránili tuto teorii, stala se středem hlavního sporu. V něm církev zastávala stanovisko, že Země je středem vesmíru, takže tito tři astronomové měli být ipso facto (tím samým) obviněni z odmítání Boží prozřetelnosti.
Reformace (lat. znovuojevení) byl proces v křesťanské církvi v 16. století
- náprava poměrů a návrat ke křesťanství, nezatíženému tradicí
- v průběhu reformace se vytvořily protestantské církve
- příčiny :
- rozpor mezi Biblí a tehdejší církevní praxí
- papežství ignorovalo kritiky poměrů
- sporná otázka odpustků
Martin Luther - v Německu
- uveřejňuje svých 95 tezí, které církev pokládá za kacířské – pálení spisů
- překládá Bibli ( do té doby prakticky nedostupnou)
Švýcarsko:
Ulrich Zwingli – zavedení evangelických kázání
poté
Jan Kalvín
- své učení shrnuje v publikaci Instituce
- v Ženevě zavádí radikální reformaci
- budování teokracie ( propojení náboženství s politikou)
- učení o predestinaci ( předurčení člověka ke spáse nebo zavržení) – Lutheráni neuznávali