03 - OBRAT OD FILOSOFIE PŘÍRODY K ČLOVĚKU
Kateřina Štolová
- Antropologický obrat
- obrat zájmu filosofie k člověku a k věcem lidským obecně
- proveden sofisty a Platónem
- Sofisté
- profesionální učitelé moudrosti- žáky učili myslet, mluvit a jednat tak, aby byli připraveni na úspěšnou politickou kariéru
- gnoseologický relativismus- tvrzení, že není možné dosáhnout trvale platného poznání pro vždy a pro všechny lidi
- své žáky neučili poznat pravdu, ale přesvědčovat druhé o své pravdě
- etický relativismus- tvrzení, že hodnotové systémy (včetně náboženských) jsou historicky a společensky podmíněné, neexistují vrozené hodnoty
- sofismata- řečnické triky, paralogismy (nelogická protiřečící si tvrzení) – účelem zmást protivníka v dialogu a zvítězit (př. Co jsi neztratil, to máš. Rohy jsi neztratil, takže je máš)
- Prótagorás
- Podle něj jsou o každé věci dva výklady navzájem protikladné
- Mírou všech věcí je člověk (jsoucích, že jsou, nejsoucích, že nejsou)
- Dílo : -O pravdě, čili vyvrácení( zachován zlomek) – býti šťasten je největší umění
- relativizace pravdy- to, co bylo před chvílí pravda už být pravdou nemusí, pravda je jen vztah myslícího subjektu k věci-každé mínění je pravdivé
-O bozích
- Gorgias – radikální skeptik – žádné mínění není správné
- 3 výroky: Nic neexistuje
Pokud něco existuje, člověk to nepozná
Pokud to přesto pozná, není schopen to sdělit a vysvětlit ostatním
- Sókratés
- patří mezi nejvýznamnější filosofy antiky
- orientuje se jen na lidský svět, koncentruje se na oblast lidského mravního jednání a jeho principů- mravních pojmů
- mravní pojmy a jejich řád považuje za platné pro všechny lidi a všude
- naučit se ctnosti lze pouze tehdy, pokud poznáme právě tento řád
- jestliže si definuji příslušnou ctnost, jednám ctnostně
- dialog - destruktivní část- kladl otázky, dokud dotazovaný nepoznal své nevědění o rozebíraném pojmu
- konstruktivní část- pomáhal dotazovanému pomocí svých otázek ke správné definici a pochopení morálního pojmu
- chtěl, aby se lidé nad sebou zamýšleli, jak žít, …
- chodil po Athénách a dával lidem otázky
- reakce na Sókrata- poměrně negativní, protože lidem ukazoval, že nic nevědí, zpochybnil tradici, měl velký vliv na mládež
- obviněn z neznabožství- odsouzen k trestu smrti
- ve sporu se sofisty- tvrdí, že lze poznat objektivní pravdu (mravní pojmy)- tu je potřeba poznat, naučit se ji a žít podle ní
- věřil, že kdo pozná pravdu, pak nemůže jednat špatně (např. není možné nejednat spravedlivě, když vím, co je spravedlnost)
- daimonion= svědomí- našeptává, jaké chování je správné
- areté=ctnost ve smyslu schopnosti
- agatón – způsob jak dosáhnout ctnosti – nutnost péče o duši – Epiméleia tés psychés
Sokratské školy
- Megarská – spojují učení Sokratovo a Parmenidovo
- Eukleidés
- hlavní představitel
- učil se ze Sókratových dialogů- za nejdůležitější považoval „poznat“ a ctnost je podle něj jediné dobro
- Kynická- silná askeze (vzdali se pozemských hodnot) – název od Kyón = pes – žili v domcích podobných psím boudám
- Anthisthenés- zakladatel
- propagátor tzv. kynického zp. života- rezignace na podoby vnějšího světa, zanedbávání chování, požitků civilizace, umění, …- důležitá pro ně byla ctnost, žili v úctě k přírodě
- Diogenes- žil v sudu
- Hédonická/ Kyrénská
- Aristippos z Kyrény
- dobré je to, co vede k blahu a zlé, co vede k něčemu špatnému
- za jedinou jistotu člověka ve světě považuje jeho dojmy- cílem člověk je, aby tyto dojmy byly co nejpříjemnější
- slasti bychom měli umět ovládnout, ne být jimi ovládáni
- nejvyšší slast je slast tělesná